مقایسه فرهنگ دانشگاهی با تأکید بر فرهنگ آموزش و یادگیری در دو نسل اعضای هیأت علمی

نویسندگانمحسن آیتی,صدیقه خوش دامن,نعمت الله فاضلی
همایشدومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۱۱-۲۷
محل برگزاری همایشبیرجند
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

ارتباط متقابل فرهنگ و آموزش موجب می شود، فرهنگ بتواند در بستر زمان حرکت کند و از نسلی به نسل بعد منتقل شود . در جریان این انتقال ممکن است ارزش ها و هنجار ها دستخ وش تحول شوند و موجب تفاوت بین نسل ها گردند . پژوهش حاضر، فرهنگ آموزش و یادگیری را در دو نسل اعضای هیأت علمی مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. در شناسایی فرهنگ مذکور، این پرسش مطرح می شود. آیا تفاوتی بین نسل های قدیم و جدید اعضاء هیأت علمی در فرهنگ آموزش و یادگیری وجود دارد؟ با استفاده از رویکرد کیفی (روش مردم نگاری ) و نمونه گیری هدفمند، ادراکات 26 نفر از اعضای هیأت علمی دو نسل شناسایی شد . دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمع آوری گردید و با روش کدگذاری مورد تحلیل قرارگرفت . یافته ها نشاندادند، اعضای هیأت علمی دو نسل درباره اهداف آموزش، شیوه آموزش، نقش استاد و برداشت از دانشجو اعتقادات خاصی دارند . فرهنگ آموزش و یادگیری میان دو نسل دارای تشابهات و تمایزات خاصی میباشد.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: فرهنگ، فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ آموزش و یادگیری، مردمنگاری