نویسندگان | محسن آیتی,صادق حامدی نسب |
---|---|
نشریه | نامه آموزش عالی |
شماره صفحات | ۱۳۱-۱۵۸ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۳۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
این پژوهش در پی واکاوی دلالتهای نظریه ارتباطگرایی در خصوص عناصر برنامه درسی است. در این پژوهش از روش کیفی "جستار نظرورزانه" بهعنوان روش پژوهش و از ابزار "بررسی مستندات" بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. مبانی نظری و مستندات مرتبط با نظریه ارتباطگرایی با روش تأملی تجزیه و تحلیل شد و از این طریق ویژگی های عناصر برنامه درسی طبق نظر میلر استخراج شد. بر اساس یافتهها در این نظریه اهداف برنامه درسی انعطافپذیر، زایا، تعاملی، واگرا و ارزشی است. دانشآموز آگاه و بهروز، مستقل و مرکز فرایند یادگیری است. معلم با حضور مداوم در فرایند یادگیری مسئول خلق زیستبوم است. روشهای یاددهی یادگیری فناورانه، فرایندمحور، غیرمستقیم و مبتنی بر ارتباط عوامل آموزشی است. محیط ارتباطگرا باز، منعطف، مشارکتی و فناورانه است. روشهای ارزشیابی فرایندمحور، همیشگی، غیرخطی است و علیرغم ارزشیابی سریع، خطای ارزشیابی کم و دقت آن زیاد است.
tags: نظریه ارتباطگرایی برنامه درسی شبکه زیستبوم