تحلیل رابطه بین مهارت‌های رهبری پایدار و هم‌آفرینی با میانجی‌گری اعتمادشناختی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند درسال ۱۳۹۹-۱۳۹۸

Authorsفاطمه طاهرپور,حجت ناصحیان
Journalچشم انداز مدیریت دولتی
Page number۲۰-۴۵
Serial number۱۳
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۳
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه بین مهارت¬های رهبری پایدار و مؤلفه‌های هم¬آفرینی با نقش میانجی اعتماد شناختی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند انجام گرفت. طراحی/روش¬شناسی/رویکرد: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در تحصیلی 98-99 به تعداد 323 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده تعداد 230 نفر انتخاب شدند. برای سنجش متغیر مهارت¬های رهبری پایدار از پرسشنامه محقق ساخته، سنجش هم¬آفرینی از پرسشنامه طاهرپور (1400) و برای سنجش اعتماد شناختی از پرسشنامه یانگ و ماس‌هولدر(2010) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید شد و روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه¬ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها در سطح توصیفی و سطح استنباطی انجام گرفتند. یافته¬های پژوهش: مقایسه ضرایب استاندارد مستقیم با ضرایب استاندارد غیر مستقیم نشان داد که اعتماد شناختی نقش میانجی ایفا می کند. با توجه به ضریب استاندارد 47/0 در سطح خطای کوچکتر از 01/0، مهارت¬های رهبری پایدار پیش بینی کننده هم¬آفرینی بود و همچنین با ضریب استاندارد 60/0 اعتماد شناختی را پیش‌بینی می‌کرد. ضریب استاندارد اعتماد شناختی و هم¬آفرینی نیز 24/0 و معنی دار بود. در خصوص الگوی پیشنهادی پژوهش روابط بررسی گردید و الگو از برازش لازم برخوردار بود. پیامدهای عملی: با بهره¬گیری از مهارت¬های رهبری پایدار می¬توان زمینه اعتمادشناختی بین ذی¬نفعان را تضمین کرد و میزان هم¬آفرینی و اشتراک دانش و مهارت¬ها را ارتقاء بخشید. ابتکار یا ارزش مقاله: در این مطالعه برای اولین بار متغیر مهارت¬های رهبری پایدار مورد بررسی قرار گرفته است و سنجه ویژه¬ای برای این امر طراحی و اعتباریابی شده است. همچنین برای نخستین بار این چند متغیر به صورت یکجا در میان اعضای هیات علمی دانشگاه¬ها مورد بررسی قرار گرفته است. محدودیت¬ها: از روشهای کیفی در گردآوری داده¬ها مانند مصاحبه استفاده نشد. اثرات نمونه¬گیری و خطای اندازه¬گیری، گستردگی آموزش عالی ایران، پر هزینه بودن جمع آوری داده ها، کمبود مطالعات انجام شده و عدم همکاری خبرگان آموزش عالی از جمله محدودیت¬های پژوهش حاضر بود.

Paper URL

tags: مهارت‌های رهبری پایدار، هم‌آفرینی، اعتمادشناختی، اعضای هیأت علمی، دانشگاه بیرجند