نقش ویژگی های شخصیتی کاربران کتابخانه های عمومی در استفاده از شبکه های پیام رسان مبتنی بر تلفن همراه

نویسندگانمحمدجواد هاشم زاده
همایشهمایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۲-۰۵-۱۷
محل برگزاری همایششیراز
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی (نژندگرایی، برون‌گرایی، توافق‌پذیری، انعطاف‌پذیری و باوجدان‌بودن) کاربران کتابخانه‌های عمومی در استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان مبتنی بر تلفن همراه است. روش: این پژوهش از لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان بودند که 400نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های "میزان استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان" و "پرسشنامه نئو" انجام شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر حاکی ازآن است که از بین پنج عامل شخصیتی بیشترین تاثیر را عامل نژندگرایی بر روی مولفه‌های خلاصی جستن از ناملایمات، اثرگذاری در دیگران، شروع روابط، حفظ روابط، راحتی برقراری ارتباط، سازماندهی زندگی اجتماعی، دریافت اطلاعات بین فردی و ارائه اطلاعات و کمترین تاثیر را عامل باوجدان بودن بر روی مولفه سرگرمی در استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان دارند اصالت/ارزش: طی این پژوهش مشخص شد که ویژگی‌های شخصیتی رابطه تنگاتنگی در استفاده از شبکه‌های پیام‌رسانو فضای مجازی دارند. کلیدواژه‌ها: ویژگی‌های شخصیتی، شبکه‌های پیام‌رسان، کاربران کتابخانه عمومی، تلفن همراه

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: تلفن همراه شبکه های پیام رسان کاربران کتابخانه های عمومی ویژگی های شخصیتی