طراحی بسته آموزشی خوش‌بینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریه شانن‌موران

Authorsلیلا طالب زاده شوشتری,سیده فاطمه حسینی,احمد خامسان
Journalاندیشه های نوین تربیتی
Page number۷-۳۲
Serial number۱۸
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

این پژوهش با هدف طراحی بستۀ آموزشی خوش‌بینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریۀ شانن‌موران انجام شده است. روش پژوهش، کیفی و از نوع دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ دلفی است که توسط پژوهشگر بر مبنای نظریۀ خوش‌بینی تحصیلی شانن‌موران طراحی شده و دربرگیرندۀ 3 مؤلفه و 22 زیرمؤلفه است. پرسشنامه‌ها در دو دور پیوستۀ دلفی میان 10 نفر نمونه منتخب که به‌صورت هدفمند گزینش شدند، توزیع شده و تجزیه و تحلیل پاسخ‎های دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به هم‌رأیی بالا و با روش آمار توصیفی، با استفاده از شاخص‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جدول‌ها و نمودارها انجام گرفته است. یافته‌های به‌دست آمده نشان داد که متخصصان بر 3 مؤلفۀ اصلی نظریۀ خوش‌بینی تحصیلی شانن‌موران یعنی هویت تحصیلی، اعتماد و تأکید تحصیلی و 9 زیرمؤلفۀ آن به توافق و اجماع نسبی دست یافته‌اند. بر اساس نتایج، بستۀ اولیه آموزش خوش‌بینی تحصیلی به دانشجویان منطبق بر الگوی منظم آموزشی (جیمز براون) طراحی شده، سپس روایی محتوایی بسته بر اساس نظرات 5 نفر از متخصصان سنجیده و در بسته اعمال شده است و بستۀ نهایی در قالب 12 جلسه برای آموزش تعهد، تعلق، خودشناسی، تمایلات همکاری جویانه، سهیم کردن، درگیری تحصیلی، پژوهش، ادراک از خودمختاری و جهت‌گیری تکلیف ارائه شده است. این بستۀ آموزشی برای ارتقای سطح خوش‎بینی تحصیلی و ایجاد هویت تحصیلی موفق در میان دانشجویان و روابط مبتنی بر اعتماد بین آنها و استادان و ایجاد نگرش و رفتاری در آنها برای ادراک از فشارهای تحصیلی و تسهیل روند یادگیری در محیط‎های یاددهی_ یادگیری کلاس درس و به‌طور کلی کمک به پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.

Paper URL

tags: خوش‌بینی تحصیلی نظریه شانن‌موران بسته آموزشی دانشجویان دلفی