نقش فطرت در تعلیم و تربیت اسلامی در نگاه علامه مصباح

نویسندگانمرتضی مزگی نژاد,صدیقه اکبرزاده
همایشاولین همایش بین المللی سیره شناسی آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) درمطالعات قرآنی، علوم تربیتی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۱۰-۱۸
محل برگزاری همایشبابل
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هدف اصلی این نوشتار بررسی کاربرد فطرت به عنوان مبنا در نظام آموزشی مبتنی آثار اندیشمندِ معاصر علامه مصباح یزدی است. مفهموم فطرت و گرایش های فطری و بررسی نقش اساسی آن در تربیت اسلامی سبب شده است که جایگاه فطرت در عوامل تربیتی در نظام آموزشی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه بر اساس بینش و نگرش اسلامی عنصر تربیت از جایگاه اساسی اهداف تربیتی و اصول انسان سازی ، حقیقت انسان و ابعاد وجودی در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس اهداف برای چنین سیستم تعلیم و تربیتی طراحی می شود. ئتیجه نقش اساسی در زندگی سعادتمندانه آدمی دارد ، فطرت به » فطرت « پژوهش نشان می دهد از آن جهت که توجه به عنوان مبنای تعلیم و تربیت با تعیین اهداف تربیتی و کشف اصول تربیتی ازآن ، مسیر حرکت به سوی سعادت را ترسیم می نماید .

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: فطرت ، گرایش های فطری ، مبانی ، تعلیم و تربیت اسلامی ، نظام آموزشی