بررسی حیطه های مختلف تدریس درس تربیت بدنی (نیازهای شناختی، عاطفی، روانی– حرکتی، سبک کلاسداری معلم، رفتارهای مربوط به شغل و ارزشیابی) در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی

Authorsعلی ثقه الاسلامی,نرجس سلطانی مقدم,سیده عذرا میرکاظمی
Journalپژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
Page number۱۵۳-۱۶۸
Serial number۱۶
Volume number۳۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

مقدمه و هدف: انتخاب مناسبترین روش و نحوة تدریس مربیان تربیت بدنی یکی از اساسی ترین موضوعات در حوزة تربیت بدنی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی حیطه های مختلف تدریس درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی است. روش شناسی: از درون جامعه آماری که شامل آموزگاران تربیت بدنی ، دانش آموزان و مدیران مدارس دوره ابتدایی و کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش بود، به ترتیب 265 ،105 ،114و 11نفر به روش تصادفی خوشه ای- طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، کروسکال والیس، علامت تک نمونه ای، تی تک نمونهای، استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که روش های کنونی تدریس درس تربیت بدنی درمدارس دوره ابتدایی بیشتر روش های تمرین و دستوری بود. همچنین اجرای طرح های وزراتی شنا و ژیمناستیک، نقش رسانه ها و والدین در اجرای درس تربیت بدنی و آموزش اصول مربوط به ناهنجاری های اسکلتی و تغذیه ورزشی دانش آموزان در تدریس درس تربیت بدنی در سطح نامطلوبی قرار داشت. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، معلمان باید با روش های مختلف تدریس و کاربرد آن در شرایط مختلف بیشتر آشنا شوند. و برنامه ریزی و نظارت جهت اجرای طرح های وزراتی شنا و ژیمناستیک فراهم گردد و به کاربردی تر شدن نقش رسانه ها و والدین در اجرای درس تربیت بدنی و آموزش اصول مربوط به ناهنجاری های اسکلتی و تغذیه ورزشی دانش آموزان بیشتر توجه شود

Paper URL

tags: وضعیت تدریس، درس تربیت بدنی، مقطع ابتدایی