تحلیل و بررسی پتانسیل زمین لغزش به کمک مدل‌سازی عددی (مطالعه موردی: محور قائن - افین در استان خراسان جنوبی)

نویسندگانمحمدجواد رحیم دل,حسین نوفرستی,علی ویسکرمی
نشریهپژوهش های عمران و محیط زیست
شماره صفحات۷۷-۸۸
شماره سریال۵
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

زمین‌لغزش یکی از مخرب‌ترین حوادث طبیعی در زمین‌های شیب‌دار بوده که هرساله منجر به خسارت‌های جانی و مالی فراوانی می‌شود. دامنه‌های شیب‌دار که در زمین‌های سست چه به‌صورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شده‌اند، مستعد پدیده زمین‌لغزش هستند. در زمستان 1390 در حین فعالیت‌های راهسازی برای توسعه و احداث جاده جدید قائن- افین در استان خراسان جنوبی و در مجاورت روستای روشک، رانش ناگهانی زمین منجر به تخریب پل سنگی جدیدالاحداثی در مسیر جاده گردید. در این مقاله، به بررسی این زمین‌لغزش و علت وقوع آن پرداخته شده است. برای این منظور، از تصاویر ماهواره‌ای، و تجربیات به‌دست آمده در بازدیدهای محلی استفاده شد و تحلیل پایداری دامنه و بررسی نوع زمین‌لغزش با بهره‌گیری از روش‌های تعادل حدی ساده شده بیشاپ و روش عددی المان‌محدود انجام گردید. با توجه به نتایج، عدم توجه به حرکات اولیه دامنه و ادامه کارهای ساختمانی در محدوده توده لغزشی از عوامل اصلی وقوع این زمین‌لغزش بوده و بارندگی‌ نقش چندانی در بروز این پدیده نداشته است. ضریب ایمنی دامنه قبل از انجام خاکریزی جدید حدود 7/1 به‌دست آمد که پس از خاکریزی به ضخامت 4 متر به 90/0 کاهش یافته است.

لینک ثابت مقاله

tags: زمین‌لغزش، روش تعادل حدی، روش المان محدود، روستای روشک، خراسان جنوبی