نویسندگان | مفید شاطری,حامد نوروزی |
---|---|
نشریه | فنون ادبی |
شماره صفحات | ۵-۳۳ |
شماره سریال | ۲۶ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده تعزیه گونه ای نمایش آیینی است که با هدف روایت وقایع تاریخی مذهبی، به ویژه فجاایع عاشاور ا و شااات اماماا اجارا - می شوت. اهمیت حاتثة عاشورا تر تعزیه تا حدی است که تر اغلب تعزیه های غیرعاشاورایی، شااعر پارته هاا یی فرعای للا می کند تا از طری آ بخش هایی از حواتث کربلا را نیز روایت کند. به این پرته های فرعی، گریز )گریاز باه رایرای کاربلا گفته می شوت. گریزها همواره با اللال تر روایت لطی تاستا )روایت گرتانی همراه اند؛ بنابراین شاعر باید به نیاوی آنااا را تر تعزیة ارلی جای تهد. تر این مقاله، شیوة گنجاند گریزها تر تعزیة ارلی بررسی شده است. به عقیدة نگارنادگا ، گریاز از تعزیة ارلی بر پایة ترفند روایی نمایشیِ تداعی انجام می شوت که نتیجة یاتآوری یک رور یا مفاوم ذهنی اسات. بارای - بررسی این فرایند از مفاهیم روا شناسی مرتبط با تداعی استفاته شد و انواع، قواعد و عوامل تداعی تر گریزها بررسی شاد. از سوی تیگر، با توجه به اینکه گریز نوعی متاترام به شمار می روت، گریزها به تو نوع بیانی و نمایشی تقسیم شدند.
tags: تعزیه، گریز، تداعی، روایت، متاترام