واکاوی تجربه زیسته استادان دانشگاه فردوسی مشهد از رفتارهای نامحترمانه دانشجویان

نویسندگانسمیراء پور
نشریهرهبری آموزشی کاربردی
شماره صفحات۶۳-۷۸
شماره سریال۳
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

رفتارهای نامحترمانه به عنوان پیامد ارتباطی نامناسب بین استاد و دانشجو می¬تواند به شدت فرایند یاددهی و یادگیری را مختل نماید و به ایجاد تنش میان آنها منجر شود. این مطالعه با هدف واکاوی رفتارهای نامحترمانه دانشجویان نسبت به اساتید و بررسی علل آن انجام شد. در این مطالعه¬ی پدیدارشناختی، مصاحبه¬های نیمه ساختاریافته¬ای با اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با حداقل رتبه علمی دانشیاری و سابقه کاری بیش از 10 سال صورت گرفت. نمونه¬گیری به صورت هدفمند بود و تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده¬ها براساس مدل هفت مرحله¬ای کلایزی صورت گرفت. از دیدگاه اساتید رفتارهای نامحترمانه دانشجویان شامل دیر آمدن دانشجو به کلاس درس، غیبت، استفاده از تلفن همراه در کلاس، بی¬احترامی کلامی به استاد و عدم همراهی با کلاس بوده است. علل بروز این رفتارها در قالب طبقاتی شامل اساتید، دانشجو، دانشگاه، خانواده و جامعه دسته-بندی گردید. به دلیل پیامدهای مخرب این نوع رفتارها، بکارگیری راهکارهایی برای کاهش میزان بروز این رفتارها در دانشجویان به منظور ایجاد محیط¬های یادگیری و یاددهی مطلوب، ضروری است.

لینک ثابت مقاله

tags: رفتارهای نامحترمانه، استادان، پدیدارشناسی، کلایزی، دانشگاه فردوسی مشهد