ارائه مدل مفهومی تدریس با رویکرد محیط زیستی در مدارس ایران

نویسندگانالهام یوسفی روبیات,فاطمه قسامی
نشریهپژوهشهای تربیتی دانشگاه خوارزمی
شماره صفحات۷۶-۱۰۲
شماره سریال۶
شماره مجلد۳۹
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

آموزش محیط زیست آموزشی است که باعث بالا رفتن آگاهی و دانش عمومی درباره موضوعات و مسائل محیط زیست می گردد و از سه عنصر یادگیری در محیط زیست، یادگیری درباره محیط زیست و یادگیری برای حفاظت از محیط زیست تشکیل شده است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بیان ویژگی های برنامه آموزش محیط زیست و معرفی روشهای آموزش محیط زیست در مدارس در دو بخش روشهای معلم محور و دانشآموز محور پرداخته شده است و در نهایت با استنتاج از مطالعات انجام گرفته یک مدل مفهومی تدریس با رویکرد محیط زیستی در مدارس ارائه شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که استفاده از روشهای دانشآموز محور موجب تقویت مهارتهای بالای شناختی در دانشآموزان میشود و همچنین تدریس دروس مختلف در بستر محیط زیست میتواند در نهادینه شدن نگرش و رفتار محیط زیستی در دانشآموزان بسیار اثربخش باشد

لینک ثابت مقاله

tags: آموزش محیط زیست، تدریس معلم محور، تدریس دانش آموز محور، مدل مفهومی