Authors | محمدامین ناصح,ثریاالسادات رضوی |
---|---|
Journal | پژوهش های زبان شناسی تطبیقی |
Page number | ۱-۳۸ |
Paper Type | Full Paper |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
نصاب یا واژهنامه منظوم به عنوان یکی از شیوههای کهن فرهنگنویسی عموماً به فرهنگهای یک، دو یا چند زبانه اطلاق میشود که سراینده آن قصد آموزش واژهها یا نکات دستوری را داشته تا با بهرهگیری از اوزان آهنگین آن سرودهها، واژهآموزی تسهیل گردد. از این قبیل واژهنامههای کهن میتوان به نصابالصبیان ابونصرفراهی (قرن هفتم هجری) اشاره کرد که در حکم الگویی برای نصابنویسی قرون بعد در زبانهای مختلف (عربی، ترکی، فرانسه، انگلیسی، کردی) واقع شد. در ایران پیشینۀ این سبک از فرهنگنویسی به قرنها پیش باز میگردد ولی عموماً از توجه اهل نظر مغفول ماندهاند. درسدههای اخیر هم سو با افزایش تعاملات کشورمان با دیگر ممالک، نصابهای منظومی با هدف تسهیل روند زبانآموزی تنظیم شده است. مقاله حاضر بر آن است تا به معرفی مهمترین نصابهای زبانی (حدود 50 نصاب) با اشاره به ویژگیهای ساختاری هر یک پرداخته و نمونهای از متن اغلب نصابهای مورد نظر را ارائه نماید.
tags: نصابهای زبانی" واژهنامهمنظوم" فرهنگنویسی" زبانآموزی" ، " شعر تعلیمی"