| Authors | مرتضی عراقی,یدالله غلامپور,کوروش افضلی,محمد حسن غنی فر |
| Journal | جغرافیا و مطالعات محیطی |
| Page number | 81-94 |
| Serial number | ۱۱ |
| Volume number | ۴۱ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۲ |
| Journal Grade | Scientific - promoting |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای تحقیق در مورد رفتار سفر از طریق تعریف دامنه هدف تحقیق، برنامههای اساسی فعالیتهای
انسانی و مفهومسازی مسافر به عنوان یک بازیگر شبکه حمل و نقل در مورد زیرساختها و شبکههای انسانی و پرداختن به محتوای
اجتماعی فعالیتها ارائه شده است. همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار مسافران در شهرهای میانی ایران )شهر بیرجند(، از جمله
فرکانس سفر افراد مختلف در روز، هدف سفر و انتخاب حالت ارائه شده است. سپس تفاوت بین شهر بیرجند در کشور ایران و
کشورهای پیشرفته )آمریکا، انگلستان و هلند( در رفتار مسافران مقایسه، و دادههای بدست آمده تجزیه و تحلیل میگردد. این تحقیق
که از نوع بنیادی است و روش آن ترکیبی )کمی – کیفی( به صورت پیمایشی و توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش از
بین استفاده کنندگان از شبکه حمل و نقل عمومی شهر بیرجند و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده است که در
طی آن 389 نفر شامل 202 نفر مرد و 187 نفر خانم انتخاب میگردد. نتایج حاکی از آن است که افراد در سنین باالی 60 سال بیشتر از
سنین زیر 60 سال رفتن به خرید و سرگرمی و تربیت بدنی را انتخاب میکنند. و زنان بیشتر از مردان به خرید میپردازند، و برعکس
بیشتر مردان سرگرمی و تربیت بدنی را نسبت به زنان انتخاب میکنند. با افزایش سن، افراد مسن بیشتر پیادهروی را به عنوان حالت
اصلی سفر انتخاب میکنند و افراد کمتری دوچرخه یا اتومبیل موتوری را برای سفر انتخاب میکنند.
Paper URL