رزومه


مرتضی عراقی

مرتضی عراقی

استادیار

دانشکده: مهندسی

گروه: عمران

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۵۵

رزومه
مرتضی عراقی

استادیار مرتضی عراقی

دانشکده: مهندسی - گروه: عمران مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۵۵ |

بررسی تصادفات درون شهری منجر به مرگ استا ن خراسان جنوب ی در بازه زمانی 1399 تا 1401

نویسندگانمرتضی عراقی,مطهره بذرافشان,مبینا گرگانی,احمد رضا احسانی نژاد
همایشچهاردهمین کنگره ملی مهندسی عمران
تاریخ برگزاری همایش2024-05-21
محل برگزاری همایشزنجان
شماره صفحات0-0
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

مقاله ی حاضر با هدف بررسی حوادث ترافیکی در سطح شهرهای استان خراسان جنوبی به صورت توصیفی - مقطعی انجام شده است. اطلاعات مورد نظر از پرونده های موجود در پلیس راهنمایی و رانندگی شهرهای استان و مرکز پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی طی سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ استخراج گردید و 105 مورد فوتی ناشی از تصادف در نرم افزارهای آماری مورد تحلیل قرار گرفت. حدود سه چهارم )% 73 ( مرگ های حوادث ترافیک ی در میا ن مردان جوان ز یر 25 ساله اتفاق می افتد که این میزان ، 3 برابر بیشت ر از مرگ های حوادث ترا فیک ی زنان جوان است. % 93 از مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط است، اگرچه این کشورها دارای % 60 وسا یل نق ل یه جهان هستند. بیش از نیم ی از مرگ و م یرهای جاده ای در میا ن عابرین پیاده ، دوچرخه سواران و موتور سیکلت سواران هستند که در بسیار ی از کشورها در طراحی س یست م های ترافیک ی جادهای اغلب ناد یده گرفته م یشود. کشور ایران یکی از کشوره ای دارا ی ب یشت رین موارد تصادف و مرگ و می ر ناشی از آن معرفی شده است. با توجه به بررسی های انجام شده در خصوص مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی درون شهری در سطح شهر بیرجن د در استان خراسان جنوبی طی سال های 1399 تا 1401 و نت ای ج بدست امده با تحقیق مشابه صورت گرفته در خلال سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ در استان خراسان جنوبی مقایسه شده ان د که محل فوت ناشی از افراد صدمه دیده در تصادفات، دربیمارستان بیشتر از محل حادثه و حین انتقال بود که نتایج نشان میده د نیروهای اورژانسی شهرهای استان کار خود را به نحو احسن انجام داده و خود را به موقع به محل تصادف رسانده اند. همچنین مطالعه ی حاضر نشان داد که اغلب قربانیان حوادث تراف یکی را مردان تشکیل داده ان د وبا توجه به اینکه شرای ط جامعه که در سیستم حمل و نقل کشو ر، مردان بیش از زنان درگیر می باشن د این امر توجیه میشود یا امار بدست امده توجیه میشود .با برسی و مقایسه های انجام شده مشخص گردید که نتایج بدست امده در خصوص 3 سال اخی ر با نتایج تحقیقات مشابه درسال های 1386 تا 1391 تا حدود زیادی مطابقت داشته و شاهد روند کاهشی یا افزایشی چشمگیر و قابل توجه نبوده ایم .

لینک ثابت مقاله