| نویسندگان | احسان زنگنه |
| نشریه | پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
امروزه در جهان از خدمات حمل و نقل تحت عنوان صنعت یاد می¬شود که این نشانه گستردگی و اهمیت این خدمات به عنوان حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و بازارهای تولید می¬باشد. در این پژوهش برای بررسی توسعه زیرساخت¬های حمل و نقل بر تولید ناخالص داخلی کشور از رویکرد تابع تولید گسترش یافته سولو استفاده شده و برای برآورد اثرات توسعه زیرساخت¬ها، الگوی دی¬ملو مد نظر قرار گرفته است. برای این منظور، روش پانل فضایی با استفاده از داده¬های استانی طی سال¬های 1390 تا 1401 بکارگیری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که افزایش سرمایه¬گذاری در بخش حمل نقل هر استان منجر به رشد تولید ناخالص داخلی آن استان و افزایش در تردد بار و مسافر در یک استان موجب کاهش در تولید سرانه آن استان شده است. تغییرات در موجودی سرمایه بخش حمل و نقل یک استان، اثری منفی بر تولید سرانه سایر استان¬های همجوار دارد. همچنین تعداد مسافر جابجا شده در یک استان خاص، موجب افزایش تولید سرانه در سایر استان¬های همجوار آن می¬شود.
لینک ثابت مقاله