محاسبه مقادیر انتشار آلاینده ها در بخش تجاری/اداری شهر کرمانشاه

نویسندگانسیدابوذر فنائی,سعیده سیسبان,نوید رمضانیان
همایشدهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۲-۲۸
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

یکی از بخشهای عمده مصرف انرژی، بخش خانگی و تجاری/اداری است که به عنوان منابع اصلی تولید آلودگی حدود 35 درصد از مصرف انرژی کل کشور به شمار میرود. تجهیزات مورد استفاده در بخش تجاری/اداری، متناسب با تقاضا، از ظرفیت حرارتی باالتری نسبت به بخش خانگی برخوردار است. بویلرهای مورد استفاده در این بخش، ظرفیت حرارتی باالتری داشته و عالوه بر تأمین آبگرم مورد نیاز، به منظور تأمین بخار نیز مورد استفاده قرار میگیرند. سیستمهای پخت و پز مورد استفاده در این بخش، به منظور تأمین نیاز غذایی جمعیت باال در رستورانها و هتلهای کوچک در نظر گرفته میشود. سیستمهای احتراقی مورد استفاده در بخش خانگی، در بخش غیر خانگی نیز مورد استفاده قرار میگیرند، با این تفاوت که به علت وسعت فضای گرمایشی، ظرفیت حرارتی این سیستمها بسیار باالتر از تجهیزات بخش خانگی میباشد. ارائه روشهای پیشگیرانه به منظور کاهش انتشار آالیندهها در بخش خانگی و تجاری/اداری مستلزم شناخت روشهای موجود جهت تخمین میزان انتشار آالیندگی این منابع میباشد. عالوه بر آن، تخمین انتشار منابع خانگی و تجاری/اداری و مقایسه سهم آن در کل آالیندههای منتشره تأثیرگذاری این بخش نسبت به دیگر منابع آالینده مانند صنایع و حملونقل را امکان پذیر میسازد. گاز طبیعی عمدهترین سوخت مصرفی در بخش خانگی در شهرهای کشور به شمار میآید. در سال ،13۸۶ در حدود ۶۶ درصد از مصرف انرژی در بخش خانگی با استفاده از گاز طبیعی تأمین شده است؛ در حالی که، درصد استفاده از این سوخت در سال 13۹۴ با افزایش هفت درصدی به ۷3 درصد رسیده است. مشاهده شد که انتشار آالیندگی در بخش تجاری/اداری در مجموع در حدود ۹2 تن آالیندگی را در سال 13۹۶ در شهر کرمانشاه انتشار داده و در حدود ۸ درصد از کل انتشار آالیندهها در بخش خانگی، تجاری/اداری و عمومی را به خود اختصاص داده است. همچنین آشکار شده که متناسب با توزیع مکانی کاربری اداری/تجاری در شهر کرمانشاه، میزان انتشار آالیندهها از این بخش نیز در مناطق مختلف متفاوت میباشد

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: نتشار آلایندگی ؛ تجهیزات احتراقی بخش تجاری/اداری؛ ضرایب انتشار