آینده پژوهی پیامدهای تربیتی فضای مجازی در پساکرونا : با رویکرد سناریونویسی

نویسندگانفهیمه حبیبی,محمدرضا قادری گسک,صدیقه جمالی
همایشهیجدهمین همایش سالانه هویت ایرانی برنامه درسی و آموزش در عصر پسا کرونا
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۲-۰۳-۰۹
محل برگزاری همایشمشهد
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

تحول فنآوریهای اطلاعاتی و فرآیند ارتباطات، از یک سو موجب افزایش تقا ضای د ستر سی به ر سانه ها با مو ضوعات و گرایشهای مختلف شده و از سوی دیگر در عرصه زندگی انسانها موجب تحولاتی چون جامعه اطلاعاتی، انفجار اطلاعات، تبادل و جریان اطلاعات، جهانیشدن، تجاری شدن فرهنگ، اهمیت یافتن اوقات فراغت، شکاف دیجیتالی، جریان افکار عمومی و افزایش روند تغییرات فرهنگی جوامع شده ا ست. یکی از مهمترین فناوریهای ارتباطی، اینترنت و شبکه های اجتماعی سایبری است (علم الهدی، .(۱۳۹۷ به عبارتی دنیا در جامعه اطلاعاتی به سر میبرد و با پیشرفتهای تکنولوژیک، دنیا به صورت دهکدهای کوچک تبدیل شده ا ست که درآن واحد، تمام مردم دنیا از یکدیگر اطلاع و آگاهی دارند و این رابطه ها به گونه ای میبا شد که حتی سبک و سیاق زندگی شان را تحت الشعاع قرار داده ا ست؛ تا افراد از یک یا چند روش مشخص و یکسان پیروی کنند (سمواتی، .(۱۳۹۵یکی از بزرگترین پیامدهای شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان تعطیلی دان شگاه ها، مدارس، دوره های آموز شی و حتی تعطیلی شرکتها و سازمانها است. در چنین شرایطی و بازمان خالی به وجود آمده میتوان این تهدید تعطیلی آموزش را به فرصتی طلایی برای یادگیری و پی شرفت بر بستر آموزش مجازی تبدیل کرد. همانطور که همه گیری کووید ۴۱۹ روند خود را ادامه میدهد، ب سیاری از دولتها اقداماتی را بر کنترل تعداد افراد در مکانهای عمومی انجام میدهند. چنین اقداماتی عملکرد طبیعی مدارس و دانشگاه ها را مختل کرده است (ریمرز و همکاران۵،.(۲۰۲۰ فضای مجازی، به عنوان فضای دومی از زندگی واقعی است که مانند فضای واقعی، نیازمند فرهنگ است. این فرهنگ، همانگونه که در فضای واقعی، از عوامل متعددی مانند عرف، شرع، وضعیت اقتصادی و معیشتی، سطح تحصیلات و غیره ناشی می شود، در فضای مجازی نیز از همین عوامل تاثیر پذیرفته، بر این عوامل نیز تاثیر میگذارد (برقی و مستانه، .(۱۳۹۶

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: آینده پژوهی-پیامدهای تربیتی-فضای مجازی- پسا کرونا