سنتز پژوهی تأثیرات مصرف رسانه‌ای در مطالعات پیشین

Authorsسیدحسن قالیبافان,فاطمه اکبری آواز
Journalرسانه
Page number۷۹-۱۰۶
Serial number۳۲
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeScientific - promoting
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

امروزه، رسانه عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی اجتماعی است. برای درک بهتر ابعاد رسانه، می‌توان تأثیرهای آن را بر بخش‌های مختلف حیات بشری از جمله حوزة افکار و رفتار فردی و جمعی در نظر داشت. تاکنون تأثیرات متنوع و گستردة رسانه کنجکاوی پژوهشگران بسیاری را برانگیخته؛ اما آنچه واضح است، فقدان پژوهشی هدفمند از مجموعة این تأثیرها بر زندگی آدمی و نویدبخش چشم‌اندازی نوین در این حوزة پژوهشی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف کشف و درک مقوله‌های مرتبط با تأثیرهای مصرف رسانه و ارائة مدلی مفهومی از پژوهش‌های موجود در این زمینه، در بازة زمانی معین و با روش نمونه‌گیری هدفمند از اسناد مطالعاتی موجود صورت گرفته است. روش انجام پژوهش برای دستیابی به هدف مورد نظر، سنتزپژوهی انتخاب ‌شده است. یافته‌ها، با استفاده از کدگذاری سه‌مرحله‌ای به‌ صورت استقرایی تا به دست دادن مقوله‌های مرکزی پیش رفته‌اند. مطابق با نتایج، حوزه‌های پژوهشی کمرنگ‌تر مشخص و مقوله‌های به‌دست‌آمده در حوزة داخلی با عناوین تحول هویت فردی ـ اجتماعی، مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی، عمل سیاسی و عناصر فرهنگی شناخته شدند. در حوزة خارجی نیز مقوله‌های نهایی، دو عنوان دیالکتیک نظم و بی‌نظمی و الگوبخشی به سبک زندگی فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. به‌علاوه برنامه‌ریزی در راستای مدیریت صحیح رسانه الزامی است.

Paper URL

tags: رسانه مصرف رسانه ای تأثیرات سنتزپژوهی مطالعات پیشین