سنتز پژوهی تأثیرات مصرف رسانه‌ای در مطالعات پیشین

نویسندگانسیدحسن قالیبافان,فاطمه اکبری آواز
نشریهرسانه
شماره صفحات۷۹-۱۰۶
شماره سریال۳۲
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

امروزه، رسانه عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی اجتماعی است. برای درک بهتر ابعاد رسانه، می‌توان تأثیرهای آن را بر بخش‌های مختلف حیات بشری از جمله حوزة افکار و رفتار فردی و جمعی در نظر داشت. تاکنون تأثیرات متنوع و گستردة رسانه کنجکاوی پژوهشگران بسیاری را برانگیخته؛ اما آنچه واضح است، فقدان پژوهشی هدفمند از مجموعة این تأثیرها بر زندگی آدمی و نویدبخش چشم‌اندازی نوین در این حوزة پژوهشی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف کشف و درک مقوله‌های مرتبط با تأثیرهای مصرف رسانه و ارائة مدلی مفهومی از پژوهش‌های موجود در این زمینه، در بازة زمانی معین و با روش نمونه‌گیری هدفمند از اسناد مطالعاتی موجود صورت گرفته است. روش انجام پژوهش برای دستیابی به هدف مورد نظر، سنتزپژوهی انتخاب ‌شده است. یافته‌ها، با استفاده از کدگذاری سه‌مرحله‌ای به‌ صورت استقرایی تا به دست دادن مقوله‌های مرکزی پیش رفته‌اند. مطابق با نتایج، حوزه‌های پژوهشی کمرنگ‌تر مشخص و مقوله‌های به‌دست‌آمده در حوزة داخلی با عناوین تحول هویت فردی ـ اجتماعی، مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی، عمل سیاسی و عناصر فرهنگی شناخته شدند. در حوزة خارجی نیز مقوله‌های نهایی، دو عنوان دیالکتیک نظم و بی‌نظمی و الگوبخشی به سبک زندگی فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. به‌علاوه برنامه‌ریزی در راستای مدیریت صحیح رسانه الزامی است.

لینک ثابت مقاله

tags: رسانه مصرف رسانه ای تأثیرات سنتزپژوهی مطالعات پیشین