تحلیل و بررسی زمین لغزش ترانشه در راه ارتباطی خرم آباد - پل دختر

Authorsحسین نوفرستی,علی ویسکرمی
Journalمدیریت بحران
Page number۱۱۹-۱۲۶
Serial number۸
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۹
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

زمین‏ لغزش‏ها از جمله حوادثی هستند که در دامنه ‏های شیب ‏دار به وقوع می‏پیوندند و همواره با خسارات مالی و تلفات جانی همراه‏اند. شیب‏ ها سازه‏ هایی ژئوتکنیکی هستند، که در صورت رعایت نشدن زاویه‏ ی مناسب در آن‏ها، لغزش دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین همواره دغدغه ‏ی اصلی مهندسان تعیین زاویه ‏ی مناسب برای یک شیب است، به گونه‏ای که علاوه بر تحمیل نکردن خاک ‏برداری بیش از اندازه، پایداری مناسب را برای سازه به همراه داشته باشد. در پروژه‏ های راهسازی خصوصاً در مناطق کوهستانی، برای رعایت شیب مناسب جاده در دست احداث، نیاز به ایجاد ترانشه ‏هایی در ناهمواری‏ های واقع در مسیر عبور جاده است. در استان لرستان به علت وجود توپوگرافی کاملاً کوهستانی، ترانشه‏ های متعددی در طول مسیرهای ارتباطی داخل استان احداث شده است. در این تحقیق، لغزش به وجود آمده در ترانشه واقع در 35 کیلومتری مسیر ارتباطی شهرستان خرم آباد به شهرستان پل‏دختر، با دو روش تعادل حدی و روش عددی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل از مدل‏سازی‏ ها، نشان می‏ دهند که زمین‏ لغزش صورت گرفته هنوز کامل نشده است. ترک‏ های کششی موجود در محل زمین ‏لغزش اثبات کننده‏ ی این ادعاست، که در صورت عدم پایدارسازی مناسب این ترانشه باید منتظر فاجعه‏ ای بزرگ بود.

Paper URL

tags: زمین‏ لغزش تعادل‏ حدی روش عددی خرم آباد پل‏دختر