Authors | حسین نوفرستی,علی ویسکرمی |
---|---|
Journal | مدیریت بحران |
Page number | ۱۱۹-۱۲۶ |
Serial number | ۸ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۱۹ |
Journal Grade | ISI |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
زمین لغزشها از جمله حوادثی هستند که در دامنه های شیب دار به وقوع میپیوندند و همواره با خسارات مالی و تلفات جانی همراهاند. شیب ها سازه هایی ژئوتکنیکی هستند، که در صورت رعایت نشدن زاویه ی مناسب در آنها، لغزش دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین همواره دغدغه ی اصلی مهندسان تعیین زاویه ی مناسب برای یک شیب است، به گونهای که علاوه بر تحمیل نکردن خاک برداری بیش از اندازه، پایداری مناسب را برای سازه به همراه داشته باشد. در پروژه های راهسازی خصوصاً در مناطق کوهستانی، برای رعایت شیب مناسب جاده در دست احداث، نیاز به ایجاد ترانشه هایی در ناهمواری های واقع در مسیر عبور جاده است. در استان لرستان به علت وجود توپوگرافی کاملاً کوهستانی، ترانشه های متعددی در طول مسیرهای ارتباطی داخل استان احداث شده است. در این تحقیق، لغزش به وجود آمده در ترانشه واقع در 35 کیلومتری مسیر ارتباطی شهرستان خرم آباد به شهرستان پلدختر، با دو روش تعادل حدی و روش عددی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل از مدلسازی ها، نشان می دهند که زمین لغزش صورت گرفته هنوز کامل نشده است. ترک های کششی موجود در محل زمین لغزش اثبات کننده ی این ادعاست، که در صورت عدم پایدارسازی مناسب این ترانشه باید منتظر فاجعه ای بزرگ بود.
tags: زمین لغزش تعادل حدی روش عددی خرم آباد پلدختر