Authors | حسین نوفرستی,علی ویسکرمی |
---|---|
Journal | مدیریت بحران |
Page number | ۱۷-۲۷ |
Serial number | ۱۱ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۲ |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
حرکت در شیب ها تحت اثر جریان ها، زمینلغزش ها و واژگونی ها پدیده هایی هستند که در شیب های طبیعی و مصنوعی در صورت به وجود آمدن شرایط مناسب به وقوع می پیوندند. به همین منظور برای مقابله و دفع اثرات نامطلوب ناشی از این پدیده ها باید شیب ها به نحوی مطالعه شوند که در مرحله اول از وقوع چنین پدیده هایی در شیب ها جلوگیری کرد و در مرحله دوم در صورت وقوع این پدیده ها بتوان با پیش بینی مناسب اثرات نامطلوب بعد از ریزش را به حداقل ممکن رساند. برای این کار لازم است شیب ها قبل از اینکه ایجاد شوند، با توجه به اطلاعات زمین شناسی منطقه، ژئومکانیک، شرایط آب و هوایی و اطلاعات هیدروژئولوژی منطقه تحلیل پایداری شوند. در منطقه پاهلت بعد از عریض سازی جاده شیبی ایجاد شده که بعد از گذشت چندین سال مواد تشکیلدهنده شیب در اثر زمین لغزش شروع به حرکت کرده و تقریبا وارد جاده شده اند. در این مقاله این پدیده توسط بررسی عکس های هوایی منطقه، تغییرات شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین روش های ریاضی تحلیل پایداری شیب تحلیل شده است. در این مقاله کوشش شده روشی مناسب جهت پایدارسازی این شیب ارائه شود.
tags: حرکت در شیبها، جریان، زمین لغزش، واژگونی، پاهلت، روش ریاضی.