ساخت و اعتبارسنجی ابزار ارزیابی آمیختۀ بازاریابی اجتماعی ورزش مدارس بر مبنای مدل موریس و کلارکسون

نویسندگانسیده عذرا میرکاظمی,محمدرضا امیرابادی زاده,جعفر خوشبختی
نشریهمطالعات بازاریابی ورزشی
شماره صفحات۵۳-۷۴
شماره سریال۴
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

ژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامۀ آمیختۀ بازاریابی اجتماعی در ورزش مدارس انجام شده است. در مطالعۀ حاضر از طرح پژوهش آمیختۀ اکتشافی استفاده شد. در مرحلۀ اول با استفاده از روش فرا ترکیب، تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع مورد مطالعه و بر مبنای مدل موریس و کلارکسون جمع آوری و مفاهیم مربوطه شناسایی شد (18 مفهوم) و مفاهیم در قالب سؤال طراحی شد. سپس سؤالات تدوین شده در اختیار صاحبنظران حوزۀ ورزش مدارس با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند (10 نفر) گذاشته و مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. در مرحلۀ دوم از تحلیل عاملی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش در این مرحله، شامل 12329 دانش‌آموز دختر و پسر هنرستان‌های استان خراسان‌جنوبی بود که بر اساس جدول مورگان و از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای-طبقه‌ای 380 نفر انتخاب شدند. روایی محتوایی با استفاده از نظر خبرگان، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی پرسشنامۀ فوق به‌وسیلۀ آلفای کرونباخ )96/0=α) بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پرسشنامه‌ای شامل هفت بعد را فراهم آورد که شاخص‌های برازندگی نشان‌دهندۀ مناسب بودن ابزار تدوین شده بود. نتایج نشان داد که ابزار سنجش بازاریابی اجتماعی مدارس از اعتبار مناسب برخوردار بوده و متخصصان و برنامه‌ریزان ورزش مدارس می‌توانند از این ابزار برای بررسی بازاریابی اجتماعی در مدارس استفاده نموده و بر اساس مؤلفه‌های آن برنامه‌هایی برای ارتقای سطح ورزش مدارس طراحی و اجرا نمایند.

لینک ثابت مقاله

tags: بازاریابی اجتماعی تحلیل عاملی ورزش مدارس