| نویسندگان | حسین خزیمه نژاد,آیدا شبانی بهلولی,محسن پوررضابیلندی,یوسف رمضانی |
| نشریه | هیدرولیک |
| شماره صفحات | 107-120 |
| شماره سریال | ۱۶ |
| شماره مجلد | ۲ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
| رتبه نشریه | ISI |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
تنداب سرریز به¬دلیل انرژی بالا و سرعت زیاد آب روی آن در معرض خطر ناشی از پدیده کاویتاسیون قرار می-گیرد. کارهای مختلفی در جهت شناخت و رفع پدیده کاویتاسیون انجام شده است، هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به درکی بهتر از عملکرد زبری، با تغییر در آرایش زبری (ردیفی، واگرا و همگرا)، شمار زبری (9، 12، 15 و 18) و ارتفاع¬ موثر زبری (008/0، 017/0 و 026/0) بر شاخص کاویتاسیون در بدنه پاییندست سرریز اوجی با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی است. نتایج نشان داد، نصب زبری روی سرریز، با آرایش¬ها¬، شمار و ارتفاع¬های مؤثر مختلف، باعث افزایش شاخص کاویتاسیون نسبت به حالت شاهد شده است. وجود زبری باعث کاهش سرعت جریان و افزایش فشار بر روی سرریز می¬شود. این مسئله در رفع یا تخفیف پدیده کاویتاسیون بر روی سرریز، نقش بسزایی دارد. نتایج نشان داد، میانگین شاخص کاویتاسیون در آرایش همگرا 17/15، در آرایش واگرا 8/11 و در آرایش ردیفی 11/16 درصد نسبت به حالت شاهد افزایش یافته است. همچنین نتایج نشان داد بیشترین تغییر در آرایش ردیفی و ارتفاع مؤثر 017/0 و شمار 18 صفحه زبری نسبت به آزمایش¬های شاهد رخ داد.
لینک ثابت مقاله