نویسندگان | حسین خزیمه نژاد,حمید آهنی,محمدحسین نجفی مود |
---|---|
نشریه | علوم و مهندسی آبیاری |
شماره صفحات | ۱۳۹-۱۵۵ |
شماره سریال | ۴۴ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
نهشتهشدن رسوب در سازهها و مجاری انتقال آب، باعث ایجاد مشکلاتی نظیر کاهش ظرفیت و سرعت جریان و به¬طور کلی کاهش راندمان سازه میشود. از جمله مسائلی که در رودخانهها و طراحی سازههای آبیاری و آبرسانی نقش مهمی دارد، مسأله انتقال رسوب و کنترل آن است. در این پژوهش با استفاده از مدل آزمایشگاهی، تأثیر تعریض بستر به همراه نصب موانع در اندازهها و شرایط مختلف در مسیر رودخانههایی که دارای حمل رسوب زیادی بهصورت بار بستر میباشند؛ بر نحوه انتقال رسوبات مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا یک آزمایش شاهد در شرایط تعریض رودخانه بدون حضور مانع و سپس 21 آزمایش در شرایط تعریض با نصب موانع انجام شد. نتایج نشان داد که نصب موانع بر حرکت بار بستر مؤثر است. با افزایش اندازه موانع، سرعت حرکت بار بستر و پیشروی رسوبات، کاهش و تلهاندازی رسوبات افزایش یافت، به نحوی که با افزایش ابعاد موانع، کاهش پیشروی جبهه رسوبی در بخش تعریض شده نسبت به وضعیت شاهد (RS)، از حدود 15- درصد به حدود 41 درصد افزایش را نشان داد. همچنین نتایج نشان داد با افزایش تعداد ردیف موانع، از سه به هفت ردیف، پیشروی رسوبات کاهش، تلهاندازی رسوبات افزایش و کاهش پیشروی جبهه رسوبی در بخش تعریض شده نسبت به وضعیت شاهد (RS)، 24 درصد افزایش را نشان میدهد.
tags: انتقال رسوب، تله اندازی رسوبات، جبهه رسوبی، رودخانه، مشخصات موانع.