CV


Mohammad Reza Kiani

Mohammad Reza Kiani

Assistant Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Information Sciencs

Degree: Ph.D

CV
Mohammad Reza Kiani

Assistant Professor Mohammad Reza Kiani

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Information Sciencs Degree: Ph.D |

تأثیر نشست‌های کتاب‌خوان با محوریت ادبیات نوجوانان بر میزان مسئولیت‌پذیری اعضای 9 تا 14 سال کتابخانه عمومی

Authorsمحمود سنگری,محمدجواد هاشم زاده,مریم خودکار,محمدرضا کیانی
Journalتحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی
Page number369-412
Serial number۳۰
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف: هدف اصلی این پژوهش کشف میزان تأثیر نشست‌های کتاب‌خوان با محوریت ادبیات نوجوانان بر مسئولیت‌پذیری اعضای 9 تا 14 سال کتابخانه عمومی شهر مود در استان خراسان جنوبی است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات شبه‌آزمایشی با طرح گروه آزمایش و گروه کنترل است. درجمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه مسئولیت‌پذیری نوجوانان (نعمتی،1386) که شامل 50 سؤال است استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 120 عضو نوجوان کتابخانه عمومی شهر مود بود که تعداد 40 نفر به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه در دو گروه 20 نفری، به روش گمارش تصادفی انتصاب شدند. در تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته‌‌ها: میانگین مسئولیت‌پذیری اعضای نوجوان کتابخانه، بیشتر از حد متوسط و کمتر از حد مطلوب بود. تفاوت معنی‌داری میان مسئولیت‌پذیری و همچنین هفت مؤلفه آن -شامل خودمدیریتی، نظم‌پذیری، قانونمندی، امانتداری، وظیفه‌شناسی، سازمان‌یافتگی و پیشرفت‌گرایی- در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد. مرحله پیگیری نشان داد که میزان میانگین مسئولیت‌پذیری و شش مؤلفه آن رو به فزونی بوده است. نتیجه‌گیری: این پژوهش به دنبال آن بود تا قدمی در مسیر پر کردن خلأ نظری و کاربردی در زمینه انجام مطالعات مربوط با نمایان کردن ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در رشد شخصیت و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی نوجوانان بردارد.

Paper URL