اهمیت بینش مدرسان تاریخ و اهداف مطالعه تاریخ در تحکیم جایگاه این رشته

Authorsمسعود بهرامیان,کوروش صالحی
Journalمطالعات بین رشته ای در آموزش
Page number۵۵-۷۶
Serial number۳
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۵
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

آموزش تاریخ امروزه جزء لاینفک نظام¬های آموزشی در سرتاسر جهان است. ضرورت این امر زمانی بیشتر احساس می‌شود که دانسته شود تاریخ یک رشتۀ هویت‌ساز است. ایجاد این هویت نه توسط ماهیت تاریخ، بلکه توسط افراد مسئول و مرتبط با تدریس تاریخ که همان دبیران و استادان این رشته‌اند محقق می‌گردد و دبیران تاریخ در ساخت فرهنگی پویا و انتقال آن به نسل جوان نقش مهم و سازنده‌ای دارند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی و تحلیلی و با روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای-میدانی در زمینۀ تجربۀ زیسته و مطالعاتی پژوهشگران، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که بینش دبیران و مدرسان تاریخ در ساختار نظام آموزشی کشور و همچنین اهداف مطالعۀ این رشته در تحکیم جایگاه آن در دانشگاه‌ها چه تأثیری دارد؟ بعد از بررسی داده‌های تاریخی و تجارب شخصی پژوهشگران درزمینۀ تدریس تاریخ، یافته‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد هرگونه تغییر و تحول در سیستم آموزشی تاریخ در سطح کشور و قبل از بازنگری در محتوای درسی، محیط آموزشی، تغییر نگرش خانواده و جامعه، در ابتدا منوط به تغییر بینش و نگرش دبیران و استادان تاریخ است و تا زمانی که فلسفۀ مطالعۀ تاریخ برای آنان حل نشده باشد، هرگونه راهکاری برای روشمند کردن تدریس تاریخ یا تغییر در آن بیهوده است.

Paper URL

tags: تدریس تاریخ، فلسفۀ مطالعۀ تاریخ، هویت ملی، عینیت تاریخی، عبرت‌آموزی