| Authors | مهدی ملازاده,دانا قادری,حسین مهدیزاده |
| Journal | مهندسی آبیاری و آب ایران |
| Page number | 20-37 |
| Serial number | ۱۳ |
| Volume number | ۵ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۳ |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
احداث سازههای هیدرولیکی در مسیر رودخانه ها ، بروز اختالل در روند طبیعی زندگی آبزیان و اکوسیستم منطقه را در پ ی دارد .
بهمنظور تسهیل راه ارتباطی بین پا ییندست و باالدست سازههای هیدرولیکی متقاطع با رودخانه، مانند بندها و سدها،
برطرفسازی عدم توانایی شنای ماهیان به باالدست و نیز تسهیل درحرکت آن ها به پائیندست ساخت سازه راهماهی کاربرد
فراوان دارد. از اینرو در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین شکل بهینه موانع مورد استفاده در مسیر راهماهی T شکل، سازه مزبور با
چهار نوع شکل از موانع به صورت عددی و با بهرهگیری از نرمافزار OpenFOAM و مدل آشفتگی ε-K شبیه سازی شد.
صحت سنجی مدل عددی از طریق مقایسه با نتایج مدل آزمایشگاهی مرتبط صورت گرفت. ی افتههای مدل عددی حاکی از تطابق
مناسب مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی دارد. از میان چهار پیکربندی مدنظر با لحاظکردن فاکتورهای مختلف، پیکربندی 3D
موانع T شکل، در جهات طولی و عرضی جریان، بهترتیب با دستیابی به %38/6 و %41/5 جریان های برگشتی، %85/9 و %92/3
جریانهای با سرعت کمتر از 0/5 متر بر ثانیه، %51/6 و %17/8 مقادیر انرژی جنبشی آشفتگی کمتر از 0/02 متر مربع بر مجذور
ثانیه و %72/1 و %19/3 درصد استهالک انرژی بزرگتر از آستانه حدی، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داد.
Paper URL