رزومه


مجتبی حاجی آبادی

مجتبی حاجی آبادی

استادیار

دانشکده: مهندسی برق و کامپیوتر

گروه: مخابرات

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۶۹۰۲۰۷

رزومه
مجتبی حاجی آبادی

استادیار مجتبی حاجی آبادی

دانشکده: مهندسی برق و کامپیوتر - گروه: مخابرات مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۶۹۰۲۰۷ |

زندگی نامه:

دکتر مجتبی حاجی‌آبادی، فارغ‌التحصیل مهندسی برق با گرایش مخابرات سیستم‌، مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه بیرجند، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۹۳ و دکتری را در سال ۱۳۹۷ از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت نمود. وی دانشجوی ممتاز بوده و در مقطع کارشناسی رتبه سوم، در کارشناسی ارشد رتبه اول و در دکتری نیز رتبه اول را کسب کرد. در سال ۱۳۹۷، دوره فرصت مطالعاتی دکتری خود را در دانشگاه KU Leuven کشور بلژیک تحت نظارت پروفسور Marc Moonen (از اعضای برجسته انجمن IEEE) به پایان رساند.

دکتر حاجی‌آبادی در طول دوره دکتری، چندین جایزه از بنیاد ملی نخبگان دریافت کرد که شامل جوایز تحصیلی، کمک‌ هزینه‌های پژوهش یاری، آموزش یاری، طرح جایگزین خدمت و کمک هزینه فرصت مطالعاتی بین‌المللی بود. پس از اتمام تحصیلات، به مدت پنج سال در صنعت مخابرات ایران مشغول به کار شد و در طراحی فرستنده-گیرنده‌های ارتباطات ماهواره‌ای در بخش هوافضای کشور، و سیستم‌های مخابرات نوری در شرکت ارتباطات زیرساخت مشارکت داشت. از سال ۱۴۰۱، به عنوان عضو هیئت علمی تمام‌وقت در گروه مهندسی مخابرات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه بیرجند مشغول به تدریس و پژوهش است. حوزه‌های تحقیقاتی وی شامل فیلترهای وفقی، یادگیری ماشین و کاربرد هوش مصنوعی در سیستم‌های مخابرات بی‌سیم می‌باشد.

در صورتی که علاقه مند به پژوهش در حوزه تخصصی ایشان هستید، از طریق پست الکترونیکی زیر با ایشان در ارتباط باشید.

آدرس پست الکترونیکی:  mhajiabadi@birjand.ac.ir

نمایش بیشتر

افزایش نرخ کاربران NOMA در سیستم مخابراتی قطار هوشمند با استفاده مشترک از RIS و IOS: تخمین کانال آبشاری و طراحی ضرایب فاز در حضور نویز ضربه‌ای

نویسندگانمجتبی حاجی آبادی,مسعود عزتی,حمید فرخی
همایشهفتمین کنفرانس ملی دستاوردهای نوین در برق، کامپیوتر و صنایع
تاریخ برگزاری همایش2025-11-10
محل برگزاری همایشاسفراین
شماره صفحات0-0
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

در این مقاله یک چارچوب نوین به منظور بهبود عملکرد سامانه‌های مخابراتی مبتنی بر دسترسی چندگانه غیرمتعامد در حوزه توان (Power-Domain Non-Orthogonal Multiple Access - PD-NOMA) در قطارهای هوشمند ارائه شده است. این چارچوب بر استفاده همزمان از سطح هوشمند قابل تنظیم مجدد (Reconfigurable Intelligent Surface - RIS) و سطح همه‌جهته هوشمند (Intelligent Omni Surface - IOS) به منظور افزایش نرخ داده کاربران تمرکز دارد. با توجه به وجود نویز تکانشی (impulsive noise) ناشی از منابع الکترومغناطیسی داخلی و خارجی در محیط قطار و حساسیت سامانه‌های PD-NOMA به این‌گونه اختلالات، تخمین دقیق کانال آبشاری شامل مسیرهای مستقیم و بازتابی میان فرستنده، RIS/IOS و کاربران از اهمیت حیاتی برخوردار است. برای رفع این چالش، الگوریتم گرادیان تصادفی افزایشی مبتنی بر کرنتروپی (Correntropy-based Stochastic Gradient Ascent - CSGA) توسعه یافته است که امکان تخمین مقاوم کانال را فراهم می‌کند. سپس یک راهبرد طراحی مشترک فاز برای RIS و IOS پیشنهاد شده است تا نرخ مجموع کاربران PD-NOMA بیشینه شود. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که الگوریتم CSGA نسبت به الگوریتم متعارف گرادیان تصادفی کاهشی (Stochastic Gradient Descent - SGD) دقت تخمین کانال به‌مراتب بالاتری ارائه می‌دهد و در نتیجه موجب بهبود قابل‌توجه نرخ مجموع سامانه می‌شود. چارچوب پیشنهادی با به‌کارگیری بهینه‌سازی مشترک فاز RIS و IOS، در برابر نویز تکانشی مقاوم بوده و عملکرد بهتری نسبت به معماری‌های متداول نشان می‌دهد.

لینک ثابت مقاله