مطالعات رسانه های نوین

Authorsسیده عذرا میرکاظمی,سمانه راستگو,فرشته احمدآبادی
Journalمطالعات رسانه های نوین
Page number۵۷-۸۴
Serial number۶
Volume number۲۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۰
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

با توجه به این که استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در بین دانشجویان رواج دارد، در پژوهش حاضر به پیش‌بینی میزان وابستگی به شبکه های اجتماعی تلفن همراه از طریق اهداف استفاده از این شبکه‌ها در میان دانشجویان دانشگاه های منطقه‌ی 9 کشور پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته‌ است که دارای سؤال‌هایی مربوط به متغیرهای پژوهش است و روایی و پایایی آن تأیید شد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانشگاه‌های منطقه 9 کشور بود (11 دانشگاه) که از بین آن ها 6 دانشگاه با محقق همکاری و پرسشنامه در سطح جامعه دانشگاهی آنان به شیوه‌ی تصادفی طبقه ای توزیع و جمع آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (تی تک نمونه، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه) استفاده گردید. نتایج نشان داد که وابستگی به شبکه‌های اجتماعی از حد متوسط بیشتر است و بین اهداف پر کردن اوقات فراغت، ارتباط با نزدیکان و دوستان، تنوع در استفاده از خدمات و ثبت رکورد در لایک بیشتر با وابستگی به این شبکه‌ها همبستگی مثبتی به میزان 37/0 وجود دارد و این اهداف پیش بینی کننده‌ی 3/14 درصد میزان وابستگی دانشجویان به شبکه های اجتماعی تلفن همراه به شمار می‌روند. از اینرو پیشنهاد می‌شود با استفاده افراط‌گونه از شبکه‌های اجتماعی، نهادهای مسئول، برنامه‌هایی را برای ارتقای آگاهی بخشی نسبت به خدمات متنوع این شبکه‌ها جهت پر کردن مفید اوقات فراغت دانشجویان طراحی و اجرا کنند

Paper URL

tags: اهداف مصرف شبکه اجتماعی -تلفن همراه- دانشجویان منطقه 9- وابستگی