CV


Seyyedeh azra Mirkazemi

Seyyedeh azra Mirkazemi

Associate Professor

Faculty: Physical Education and Sport Sciences

Department: Sports Science

Degree: Ph.D

CV
Seyyedeh azra Mirkazemi

Associate Professor Seyyedeh azra Mirkazemi

Faculty: Physical Education and Sport Sciences - Department: Sports Science Degree: Ph.D |

راهکارهای توسعۀ حرفهای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی

Authorsسیده عذرا میرکاظمی,محمد رمضانی
Journalپژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری
Page number37-56
Serial number۳
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۵
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

زمینه: معلمان تربیت بدنی از عناصر مهم آموزش و تربیت در زمینۀ فعالیت بدنی و ارتقاء سلامتی هستند که با توجه به جامعۀ در حال تغییر، توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر نوآوری‌های روز، به بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی حرفه‌ای آن‌ها تبدیل گردیده است. هدف: هدف از این پژوهش، کشف راهکارهای توسعۀ حرفه‌ای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی بود. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی و با رویکرد اکتشافی بود؛ که پژوهشگر طی مصاحبه با معلمان تربیت بدنی به بررسی راهکارهای توسعۀ حرفه‌ای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه پرداخت. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی در سال 1404-1403 بود. نمونه‌های این پژوهش به‌صورت هدفمند بر اساس سابقۀ کاری، مدرک تحصیلی و آشنایی با مباحث نوآوری انتخاب شد. لذا جمع‌آوری داده‌ها به وسیلۀ مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته تا زمانی که اشباع داده‌ها حاصل گردید، ادامه یافت که از طریق مصاحبه با 14 نفر از معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی، اشباع نظری حاصل شد؛ اما برای اعتباربخشی به داده‌ها، فرآیند مصاحبه‌ تا 19 نفر ادامه یافت. اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه‌ها با استفاده از روش بنیادبخشی نظریه گلیزر و نرم‌افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های انجام شده در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به شناسایی 311 گزاره گردید. کدهای حاصل از مصاحبه‌ها در قالب، 34 کد محوری و 5 کد انتخابیِ راهبردهای حمایتی سازمان (9 راهکار)، ارزیابی و خودآگاهی (4 راهکار)، دوره‌های آموزشی (11 راهکار)، امکانات و فناوری‌های آموزشی (4 راهکار) و فرهنگ جامعه (6 راهکار) به‌عنوان راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه تبیین گردید. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش می‌توانند با بهره‌گیری از راهکارهای ارائه شده، اهداف از پیش تعیین شده مربوط به حوزۀ معلمان تربیت بدنی را متناسب با نیازهای روز محقق سازند و تأثیرات منفی نبود راهکارهای توسعۀ حرفه‌ای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه برای معلمان تربیت بدنی را تعدیل نمایند

Paper URL