رزومه


سیده عذرا میرکاظمی

سیده عذرا میرکاظمی

دانشیار

دانشکده: تربیت بدنی و علوم ورزشی

گروه: علوم ورزشی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
سیده عذرا میرکاظمی

دانشیار سیده عذرا میرکاظمی

دانشکده: تربیت بدنی و علوم ورزشی - گروه: علوم ورزشی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

راهکارهای توسعۀ حرفهای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی

نویسندگانسیده عذرا میرکاظمی,محمد رمضانی
نشریهپژوهش‌های کیفی در علوم رفتاری
شماره صفحات37-56
شماره سریال۳
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۵
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

زمینه: معلمان تربیت بدنی از عناصر مهم آموزش و تربیت در زمینۀ فعالیت بدنی و ارتقاء سلامتی هستند که با توجه به جامعۀ در حال تغییر، توسعۀ حرفه‌ای مبتنی بر نوآوری‌های روز، به بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی حرفه‌ای آن‌ها تبدیل گردیده است. هدف: هدف از این پژوهش، کشف راهکارهای توسعۀ حرفه‌ای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی بود. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی و با رویکرد اکتشافی بود؛ که پژوهشگر طی مصاحبه با معلمان تربیت بدنی به بررسی راهکارهای توسعۀ حرفه‌ای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه پرداخت. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی در سال 1404-1403 بود. نمونه‌های این پژوهش به‌صورت هدفمند بر اساس سابقۀ کاری، مدرک تحصیلی و آشنایی با مباحث نوآوری انتخاب شد. لذا جمع‌آوری داده‌ها به وسیلۀ مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته تا زمانی که اشباع داده‌ها حاصل گردید، ادامه یافت که از طریق مصاحبه با 14 نفر از معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی، اشباع نظری حاصل شد؛ اما برای اعتباربخشی به داده‌ها، فرآیند مصاحبه‌ تا 19 نفر ادامه یافت. اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه‌ها با استفاده از روش بنیادبخشی نظریه گلیزر و نرم‌افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های انجام شده در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به شناسایی 311 گزاره گردید. کدهای حاصل از مصاحبه‌ها در قالب، 34 کد محوری و 5 کد انتخابیِ راهبردهای حمایتی سازمان (9 راهکار)، ارزیابی و خودآگاهی (4 راهکار)، دوره‌های آموزشی (11 راهکار)، امکانات و فناوری‌های آموزشی (4 راهکار) و فرهنگ جامعه (6 راهکار) به‌عنوان راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه تبیین گردید. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش می‌توانند با بهره‌گیری از راهکارهای ارائه شده، اهداف از پیش تعیین شده مربوط به حوزۀ معلمان تربیت بدنی را متناسب با نیازهای روز محقق سازند و تأثیرات منفی نبود راهکارهای توسعۀ حرفه‌ای با تأکید بر رفتار کاری نوآورانه برای معلمان تربیت بدنی را تعدیل نمایند

لینک ثابت مقاله