| نویسندگان | سیده عذرا میرکاظمی |
| نشریه | مطالعات مدیریت توسعه سبز |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع مقاله | Full Paper |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزاری جهت سنجش و اندازهگیر ی آم یخته های بازاریابی سبز در گردشگر ی
ورزشی بود. برای انجام آن از روش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در بخش کیف ی با استفاده از روش دلفی، سؤاالت در
معرض قضاوت 11 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق قرار گرفت. بعد از ادغام یک سری از سؤاالت و حذف آن
دسته از سؤاالت که به نظر افراد ذیصالح مرتبط با موضوع تشخ ی ص داده نم یشد، پرسشنامه با تعداد 38 سؤال در
طیف پنج امتیازی ل یکرت تنظی م شد. روایی پرسشنامه از طریق محاسبه CVR، CVI، AVE و اعتبار آن از طریق
آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد. در مرحله کمی، جامعه آماری شامل کلیه گردشگران ورزشی در استان
خراسان جنوبی بود. حجم نمونه ، بر اساس جدول کرجسی و مورگان384 نفر در نظر گرفته شد. به روش نمونه گیری
تصادفی ساده پرسشنامهها بین گردشگران ورزشی توزیع و جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از آمار توصیفی
برای توصی ف داده ها، از آزمون بارتلت برا ی تع یی ن کفایت نمونهگیر ی و از تحلیل عامل ی اکتشافی و تا ییدی برا ی تعیین
اعتبار سازه در نرم افزارهای 22Spss و 22AMOS استفاده شد. از نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای
اصلی و چرخش واریماکس، 10 عامل ک یقیت محصول سبز، سبک محصول سبز، مسئول یت زیست مح یطی سبز، ق یمت
سبز، مکان سبز، تبلیغات سبز، فرا یند سبز، افراد سبز ، س یاست و برنامه ریزی سبز و مشارکت سبز بدست آمد. مقادیر
KMO(نشان دهنده کفایت نمونه گیری ( برابر با 0/965 و آزمون کرویت بارتلت برابر با /601 ،7589 )/0001 0< P )
و مقدارکل ارزش ویژه مقیاس 38 سؤالی برابر با ،1 به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پرسشنامه
آمیخته های بازاریابی سبز در گردشگری ورزشی از روایی و پایایی رضایت بخشی برخوردار است؛ در نتی جه م یتواند
ابزار مناسبی برای ارزیابی آمی خته های بازاریابی سبز در گردشگر ی ورزشی باشد.
لینک ثابت مقاله