CV


Mahtab Naseh

Mahtab Naseh

Assistant Professor

Faculty: Physical Education and Sport Sciences

Department: Sports Science

CV
Mahtab Naseh

Assistant Professor Mahtab Naseh

Faculty: Physical Education and Sport Sciences - Department: Sports Science

شناسایی عوامل اثرگذار بر بهبود کیفیت تدریس تربیت بدنی در مدارس (مطالعه موردی: مدارس استان خراسان جنوبی)

Authorsمهتاب ناصح,فریده تقی پور جهرمی,جعفر خوشبختی,مسعود رضائی
Journalپژوهش های آموزش و یادگیری
Page number1-18
Paper TypeFull Paper
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

تربیت‌بدنی در مدارس، اهمیت اساسی بر تغییرات رفتاری، فردی، اجتماعی و آموزشی در زندگی دانش آموزان و جلوگیری از بی‌تحرکی و غیرفعال بودن آنان دارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر بهبود کیفیت تدریس تربیت‌بدنی در مدارس استان خراسان جنوبی بود. روش این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی است که از راهبرد تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، نخبگان و متخصصان مرتبط با حوزه‌ی ورزش بودند که از سوابق تدریس تربیت‌بدنی در مدارس استان خراسان جنوبی برخوردار بودند که با 12 نفر از آن‌ها به‌صورت هدفمند به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی محتوایی و صوری فرم چارچوب مصاحبه از دیدگاه متخصصان و پایایی کدگذاری‏ها از طریق روش پایایی بین دو کدگذار (75 درصد) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت تدریس تربیت بدنی شامل سه مؤلفه اصلی؛ توانمندسازی معلمان، بهبود الزامات و راهبردهای آموزشی و هم افزایی شیوه های پیاده سازی تدریس و 15 مؤلفه فرعی و 92 زیر مؤلفه بودند. با توجه به نتایج تحقیق می توان الزامات و راهبردهای آموزشی را جهت جذب و به‌کارگیری معلمان توانمند و متخصص فراهم کنیم تا باهم افزایی شیوه‌های پیاده‌سازی اجرای درس تربیت‌بدنی توسط آن‌ها، شاهد بهبود کیفیت تدریس تربیت بدنی در مدارس، مشارکت بیشتر دانش آموزان، توسعه سواد حرکتی و ایجاد سبک زندگی سالم و فعال در جامعه باشیم.

Paper URL