Authors | احسان محتشمی,احمد شوشتری,سیده فاطمه لبافی |
---|---|
Conference Title | دوازدهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۱-۰۷-۱۲ |
Event Place | مشهد |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
پلها یکی از مهمترین سازه هایی هستند که در اتصال راه های ارتباطی نقش مهمی را ایفا می کنند. وقوع زمین لرزه می تواند خسارت های زیادی را بر این سازه ها وارد کرده که چه بسا بهره برداری پل را دچار مشکل سازد. بنابراین نیازمند تمهیداتی است تا بتوان خسارات احتمالی ناشی از وقوع زمین لرزه را کاهش داد و یا از بین برد. استفاده از سیستم های کنترل لرزه ای بدین منظور می تواند بسیار سودمند باشد. یکی از این سیستم ها، میراگر جرمی تنظیم شونده می باشد. در این مقاله یک پل یکپارچه چهار دهانه تحت 3 زمین لرزه مختلف قرار گرفته و با قرار دادن میراگر جرمی تنظیم شونده بر روی این پل، عملکرد این میراگر بر روی آن بررسی می گردد. بدین منظور لازم است که ابتدا پارامترهای این میراگر تعیین شده و سپس بر روی پل قرار گیرد. در استفاده از بهینه سازی 3 تابع هدف کاهش جابه جایی و شتاب گره میانی عرشه و برش پایه پل در نظر گرفته می شود. نتایج نشان می دهد که میراگر جرمی تنظیم شونده عملکرد خوبی در کاهش پاسخ های لرزه ای پل یکپارچه دارد و انتخاب تابع هدف در میزان کاهش پاسخ ها موثر می باشد.
tags: پل یکپارچه، کنترل لرزه ای، میراگر جرمی تنظیم شونده، بهینه سازی