Authors | علی نیک اختر,علی ضیاء تبار,مهدی کامکار |
---|---|
Journal | صنعت لاستیک ایران |
Page number | ۷۱-۱۲۰ |
Serial number | ۲۸ |
Volume number | ۱۱۴ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۴ |
Journal Grade | Scientific - promoting |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
تایر ها در زمره مهمترین و پرمصرف ترین محصولات لاستیکی می¬باشند که نقش¬های بسیار حیاتی در خودروها برعهده دارند فرایند اصلی ساخت تایر، ولکانش شتابداده شده¬ی گوگردی است لذا مدل¬سازی این فرایند برای بهینه سازی فرایند بسیار با اهمیت است در این تحقیق چگونگی تغییرات گشتاور آمیزه بلت در طی پخت تایر رادیال مدل¬سازی شده است بدین صورت که ابتدا از آمیزه بلت تایر رادیال خط تولید نمونه برداری و مورد آزمایش رئومتر گرفته نمودار پخت آن بدست آمد. مدل¬سازی نمودار گشتاور حاصل از دستگاه رئومتر با استفاده از روش مدل سازی پدیده¬نگر سینتیک واکنش اجرا شد. معادله پیشنهادی متشکل از دو جمله یکی مربوط به ناحیه پخت و دیگری ناحیه برگشت بود و پارامترهای هر کدام با برازش بدست آمد با تکرار برازش مدل در دماهای دیگر وابستگی پارامترهای این معادله با دما بدست آمد. پخت تایر فرایندی غیر همدما است بنابراین پس از انجام تست ترموکوپل برروی یک تایر رادیال داده های تغییرات دما در ناحیه بلت تایر به مدل داده شد و تغییرات گشتاور حاصل در فرایند محاسبه شد.
tags: ولکانش شتاب داده شده، آمیزه لاستیکی، برازش منحنی