رزومه


علی اکبر سام خانیانی

علی اکبر سام خانیانی

دانشیار

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

گروه: ادبیات

مقطع تحصیلی: دکتری

سال تولد: ۱۳۴۴

رزومه
علی اکبر سام خانیانی

دانشیار علی اکبر سام خانیانی

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی - گروه: ادبیات مقطع تحصیلی: دکتری | سال تولد: ۱۳۴۴ |

نقد رویکرد پدیدارشناختی هوسرلی در قصّه¬های مجید

نویسندگانعلی اکبر سام خانیانی,سیده زهرا موسوی نیا
نشریهمطالعات ادبیات کودک
شماره صفحات55-74
شماره سریال۵
شماره مجلد۱۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

رویکرد پدیدارشناسی کیفیت خاصی از ظهور معنا و آگاهی است که ادموند هوسرل (1859- 1938) مبانی نظری آن را در نگرة فلسفی نوینی به نام فنومنولوژی سامان بخشید. بر اساس نظریات وی هیچ شناخت هنجارگونه معتبر شمرده نمی¬شود مگر آنکه با کنش «من» استعلایی پدیدارشناختی کسب ¬شود. بنابراین فرد ابتدا باید با اعمال شک فلسفی تعریفات و پیشفرضها را به تعلیق درآورد تا زمینة درک و شناخت اصیل برای «من» ایجاد شود. تأکید بر ادراکات، تجربیات و احساسات شخصی و پایبندی به تفکر انتقادی از نشانه¬های پدیدارشناسی هوسرلی است و در آفرینش، نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان اهمیت بسیار دارد. پژوهش حاضر که مبتنی بر تحلیل عناصر متن، رفتار شخصیتها بویژه رفتار و سازمان ذهنی «مجید» و تطبیق آن با آراء پدیدارشناسی است نشان می¬دهد که مؤلفه¬های این نگرش در «قصه¬های مجید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی موجود است.

لینک ثابت مقاله