نویسندگان | علی اکبر سام خانیانی,سیده زهرا موسوی نیا |
---|---|
نشریه | مطالعات ادبیات کودک |
شماره صفحات | ۵۵-۷۴ |
شماره سریال | ۵ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
رویکرد پدیدارشناسی کیفیت خاصی از ظهور معنا و آگاهی است که ادموند هوسرل (1859- 1938) مبانی نظری آن را در نگرة فلسفی نوینی به نام فنومنولوژی سامان بخشید. بر اساس نظریات وی هیچ شناخت هنجارگونه معتبر شمرده نمی¬شود مگر آنکه با کنش «من» استعلایی پدیدارشناختی کسب ¬شود. بنابراین فرد ابتدا باید با اعمال شک فلسفی تعریفات و پیشفرضها را به تعلیق درآورد تا زمینة درک و شناخت اصیل برای «من» ایجاد شود. تأکید بر ادراکات، تجربیات و احساسات شخصی و پایبندی به تفکر انتقادی از نشانه¬های پدیدارشناسی هوسرلی است و در آفرینش، نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان اهمیت بسیار دارد. پژوهش حاضر که مبتنی بر تحلیل عناصر متن، رفتار شخصیتها بویژه رفتار و سازمان ذهنی «مجید» و تطبیق آن با آراء پدیدارشناسی است نشان می¬دهد که مؤلفه¬های این نگرش در «قصه¬های مجید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی موجود است.
tags: " ادموند هوسرل"،"پدیدارشناسی"،"قصه¬های مجید"،"نقد پدیدارشناختی"،" هوشنگ مرادی کرمانی"