CV


Taha Akrami

Taha Akrami

Assistant Professor

عضو هیئت علمی تمام وقت

Faculty: Literature and Humanities

Department: Political Sciences

Degree: Ph.D

CV
Taha Akrami

Assistant Professor Taha Akrami

عضو هیئت علمی تمام وقت
Faculty: Literature and Humanities - Department: Political Sciences Degree: Ph.D |

عناصر شناختی موثر بر خروج نظامی آمریکا از غرب آسیا: مطالعه موردی عراق

Authorsطه اکرمی
Journalروابط خارجی
Page number181-210
Serial number۱۶
Volume number۳
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۴
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

در طول تاریخ، تاکتیک‌ها و راهبردهای مختلفی را برای نحوه نبرد و تأمین منافع ملی از سوی ایالات‌متحده آمریکا ذکر کرده‌اند که برجسته‌ترین آن در دوره کنونی، استفاده از عناصر شناختی است که شکست در انجام آن، می‌تواند منجر به شکست در تأمین اهداف و منافع ملی ایالات‌متحده گردد. در این راستا، از مهم‌ترین نمونه‌های انجام عملیات نظامی توسط آمریکا،‌ حضور این کشور در عراق است که نتیجه نهایی این حضور، محصولی جز تصمیم به کاهش چشم‌گیر حضور نظامی از این کشور و شکست آنچه دولت-ملت‌سازی و مبارزه با تروریسم و حضور پررنگ نیروهای زمینی می‌خواندند، نبود. پژوهش حاضر درصدد آن است تا با در نظر گرفتن تجربه حضور آمریکا در عراق، میزان موفقیت عملیات شناختی بر عملیات نظامی آن در عراق را مطالعه کرده و آینده این حضور نظامی را پیش‌بینی کند. به عبارت دیگر سؤال اصلی مقاله آن است که عناصر شناختی تأثیرگذار بر عملیات نظامی آمریکا کدام‌اند و این عناصر، آینده حضور آمریکا در عراق را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟ فرضیه پژوهش نیز آن است که شکست در استفاده موفق از عناصر شناختی در عملیات اطلاعاتی نظامی، آمریکا را به سمت خروج از عراق سوق خواهد داد؛ به عبارت دیگر، عدم موفقیت در تحقق مأموریت‌های شناختی عملیات اطلاعاتی، منجر به خروج آمریکا از عراق خواهد شد. مقاله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و روش جمع‌آوری داده کتابخانه‌ای، نشان می‌دهد که عناصر شناختی ذیل عملیات اطلاعاتی بوده و شامل عملیات روانی، فریب نظامی، امنیت عملیات، امور عمومی و دیپلماسی عمومی می‌شوند که آمریکا در انجام آن‌ها موفق نبوده است و این موارد در خروج نظامی آمریکا از عراق تأثیرگذارند.

Paper URL