Authors | محسن آیتی,میثم غلام پور |
---|---|
Journal | علوم تربیتی - شهید چمران اهواز |
Page number | ۱-۲۲ |
Serial number | ۶ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تکوین هویتحرفهای یک معلم انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر روایتپژوهی تجارب معلم(پژوهشگر) با رویکرد خود زیستنگارانه میباشد. با توجه به روش پژوهش جامعه و نمونه پژوهش را داستانهای زندگی راوی(پژوهشگر) تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق روایتهای محقق از دوران زندگی، تحصیل و اشتغال به کار بوده که بر اساس اصول روایتپژوهی کلاندینین و کانلی (2000) مبتنی بر تمرکز روایت بر سه عنصر زمان، مکان و تعاملات، داستان زندگی بازداستان سرایی شده است. جهت بررسی روایی و پایایی یافتهها از دو روش مثلث سازی و داوری گروهی استفاده شده است. بررسی سیر روایتها نشان داد که تکوین هویت حرفهای معلم از مراحل؛ سلبی فردی، زیگزاکی، سلبی اجتماعی و ایجابی تبعیت میکند. همچنین عوامل مؤثر بر تکوین هویت حرفهای معلم در چهار بُعد؛ فردی و خانوادگی(مشتمل بر مؤلفههای تحصیلی، شخصیّتی، وقایع زندگی، فضای خانواده، باورها و تعاملات)، عوامل مرتبط با دوران تحصیل(مشتمل بر مؤلفههای تعاملات، بُعدرفتاری، زمینهای، برنامهدرسی رسمی و برنامهدرسی پنهان)، عوامل مرتبط با دوران اشتغال به کار(مؤلفههای رفتاری – مدیریتی، زمینهای، نظارتی و آموزشی) و بُعد اجتماعی- سیاسی(مشتمل بر مؤلفههای اجتماعی و سیاسی) سازمان یافت. نتایج نشان داد که هویت حرفهای معلم یک امر پویاست و در طول زمان تغییر کرده و عوامل زیادی بر آن مؤثر می-باشد.
tags: هویت حرفهای معلم رویدادهای زندگی روایتپژوهی و تجارب