تبیین مؤلفه‌های تربیت اخلاقی دانشجومعلمان براساس اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان

Authorsمحسن آیتی,میثم غلام پور,هادی پورشافعی,مقصود فراستخواه
Journalاخلاق در علوم و فناوری
Page number۸۶-۹۵
Serial number۱۵
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

زمینه: تربیت اخلاقی به عنوان قلب آموزش حرفه­ای معلمان در نظر گرفته می­شود در این میان شناسایی مولفه­ های تربیت ‏اخلاقی از ضروریات آموزش موفق در این زمینه می­باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر گردآوری مؤلفه‌های تربیت­اخلاقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان براساس اسناد بالادستی این دانشگاه است. روش: پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای کیفی براساس رویکرد گال و همکاران(1994) جهت مشخص کردن مؤلفه­ های تربیت اخلاقی استفاده کرده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بوده است با توجه به هدف پژوهش نمونه­ گیری انجام نشده و کلیه اسناد جامعه آماری مورد تحلیل قرار گرفته ­اند. بدین منظور واحد تحلیل؛ تمامی جملات، اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان می­باشد. ابزار پژوهش فیش، چک لیست­ها و فرم­های محقق ساخته بوده است. برای تفسیر و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل – توصیفی استفاده شده است. یافته ­ها: براساس یافته ­ها مؤلفه­ های تربیت اخلاقی دانشجومعلمان براساس اسناد بالادستی در 4 بُعد اصلی شامل؛ ابعاد فرهنگی- اجتماعی(مشتمل بر مؤلفه ­های بصیرت و مسئولیت پذیری فرهنگی و اجتماعی)، سیاسی- اقتصادی(مشتمل بر مؤلفه­ های بینش سیاسی و مدیریت اقتصادی)، سازمانی (تعهد، اخلاق­مداری، مدیریت دانش و تخصص حرفه­ای) و شخصیتی (دین­مداری، ولایت­مداری، ویژگی شخصیتی، ملی­گرایی، سبک زندگی و مهارت­های ادراکی) سازمان یافت. نتیجه ­گیری: تربیت ­اخلاقی دانشجو معلمان در راستای مؤلفه­ های در نظر گرفته شده، یکی از ضروریات امر آموزش این گروه می‏ باشد در این میان دانشگاه فرهنگیان باید در طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی دانشجویان خود به تمام ابعاد و مؤلفه ­های تربیت اخلاقی شناسایی شده توجه داشته باشد.

Paper URL

tags: تربیت اخلاقی، دانشجو معلم، اسناد بالادستی