تبیین الگوی جاری تصمیم گیری اعضای هیأت علمی در برنامه ریزی درسی کلاسی: نظریه ای داده بنیاد

Authorsمحسن آیتی,سیما قرانی سیرجانی,سیدحسن,محمدعلی رستمی نژاد
Journalپژوهش های برنامه درسی
Page number۲۰۶-۲۳۶
Serial number۱۲
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جاری تصمیم­ گیری اعضای هیأت علمی در برنامه ­ریزی در سطح کلاس درس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده ­بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری در تحقیق کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند بودند که 21 نفر از اساتید از طریق نمونه­ گیری هدفمند و به شیوه ملاک­ محور انتخاب شدند. داده ­ها از طریق مصاحبه نیمه ­ساختار یافته جمع­ آوری و به­ منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و گوبا استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر نشان ­دهنده سی و دو مفهوم محوری و سیزده مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل فقدان جهت­ گیری علمی در تصمیم­ گیری­ های کلاسی به ­عنوان مقوله­ ی محوری و شرایط علی (عوامل فراسازمانی، محیطی و انگیزش)، عوامل زمینه­ ای (مشتمل ­بر محورهای عوامل رفتاری، عوامل برنامه ­ای و پشتیبانی)، شرایط مداخله­ ای تسهیل­ گر (عوامل مدیریتی، ساختاری و رفتاری)، شرایط مداخله­ گر محدودکننده (چالش ­های سازمانی- محیطی و موانع اجرایی)، راهبردها (تصمیم­گیری مبتنی ­بر ساختار پیشین، تصمیم­گیری موقعیتی، تصمیم­گیری مبتنی ­بر تفکر محافظه­ کارانه و تصمیم ­گیری تعاملی) و پیامد (کاهش اثربخشی و کارایی) سازمان یافت.

Paper URL

tags: اعضای هیأت علمی تصمیم گیری برنامه ریزی درسی داده بنیاد