Authors | محسن آیتی,سیده ملیحه حسینی,علی حسینی خواه,مجید علی عسگری |
---|---|
Journal | پژوهش در برنامه ریزی درسی |
Page number | ۶۱-۷۷ |
Serial number | ۲ |
Volume number | ۴۷ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۳ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
هدف پژوهش حاضر تبیین الزامات و عوامل اجرایی موثر در نقشهبرداری برنامه درسی برای معلمان است که با استفاده از روش سنتزپژوهی انجام شده است. حوزه پژوهش مقالات داخلی از سال 1380 تا 1401 شمسی، ومقالات خارجی از 2000تا 2021 با کلید واژههای curriculum mapping; curriculum mapps بوده است. از جستوجوی اولیه منابع 150سند استخراج شد و پس از اعمال غربالگری 65 مورد با توجه به دو معیار "کیفیت" و "معتبر بودن" انتخاب شد. مهم ترین پایگاهها در مقالات داخلی، بانک اطلاعات نشریات ایران (magiran) و پایگاه جامع علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (Irandoc) و در سایتها خارجی Springer,ProQuest, Scopus و موتور جستجوی Google Scholar بوده است. دادهها با الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش انجام گرفت. گردآوری و ثبت اطلاعات توسط فرم طراحی شده توسط محققان انجام گرفت و کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرم افزارATLAS.ti انجام شد. در نهایت توسط دو ارزشیاب مستقل مورد بررسی قرار گرفت. از فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق بین ارزشیابان 78/. به دست آمد. شش بعد، "1- رهبری، 2-آموزش کاربران، 3- چرخه نقشه برداری، 4- فرایند نقشه برداری، 5- ابزارهای نقشه برداری، 6- نظارت" شناسایی شد. براساس یافتهها بیشترین تأکید بر بعد رهبری بود به گونهای که این بعد مشرف برتمام ابعاد و عوامل اجرایی میباشد. سیاستگذاران نظام آموزشی میتوانند با استفاده از مدل نهایی عوامل اجرایی این پژوهش، تدابیر شایستهای برای طراحی سامانه نقشهبرداری اتخاذ نمایند.
tags: نقشهبردای برنامهدرسی سنتزپژوهی معلمان