کاربرد یک سنسور الکتروشیمیایی جدید بر مبناب الکترود خمیر کربن اصلاح شده با کامپوزیت فریت نیکل اصلاح شده با چیتوسان پلیمری شده برای تعیین مقادیر کم آتورواستاتین

نویسندگانمجید کلاته بجدی,سمیه رنجبری کلوئی,محمد بهبهانی
نشریهشیمی کاربردی
شماره صفحات۱۶۹-۱۸۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

در این پژوهش از کامپوزیت فریت نیکل اصلاح شده با چیتوسان پلیمری شده به عنوان اصلاحگر جهت طراحی الکترود خمیر کربن اصلاح شده )mCPE ،)برای مطالعه رفتار الکتروشیمیایی و اندازه گیری محتوای آتورواستاتین )ATV )در نمونه های مختلف با استفاده از یک روش ساده، سریع و حساس استفاده شد. در ابتدا، اثر برخی از متغیرهای تجربی نظیر ترکیب درصد خمیر کربن، pH محلول الکترولیت، سرعت پیمایش و زمان تجمع، بر روی الکترو اکسایش دارو بطور جداگانه بررسی و پارامترهای بهینه انتخاب شدند. مکانیسم واکنش الکتروشیمیایی دارو در سطح الکترود اصلاح شده، بوسیله ولتاموگرام ها ی چرخه ای بدست آمده در سرعت ها ی روبش و pH های مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه از روش ولتامتری پالس تفاضلی )DPV )برای اندازه گیری کمی آتورواستاتین در شرایط بهینه استفاده شد. گستره دینامیکی از 0/1 تا 0/5 نانومولار و از 0/5 تا 0/100 نانو مولار و حد تشخیص 55 پیکو مولار برای آتورواستاتین بدست آمد. همچنین کاربرد موفق آمیز الکترود اصالح شده در نمونه های حقیقی مورد بررسی قرار گرفت و صحت مطلوبی بدست آمد.

لینک ثابت مقاله

tags: الکترود خمیر کربن اصلاح شده، آتورواستاتین، کامپوزیت فریت نیکل اصلاح شده با چیتوسان پلیمری شده، اندازه گیری الکتروشمیایی.