عوامل موثر در یادگیری مادامالعمر در محیط های آموزشی (مرور نظام مند)

Authorsمحمد اکبری,ثریا رودی علی ابادی,محسن آیتی
Journalعلوم تربیتی (دانشگاه شهید چمران اهواز)
Page number۲۳۵-۲۶۰
Serial number۶
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۴
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

جهان همواره در حال تغییر است و برای هماهنگی با این تغییرات باید یادگیرنده مادامالعمر بود و تمایل طبیعی برای یادگیری بهمنظور تطبیق با تغییرات و غنیسازی مهارتها داشت. یادگیری مادامالعمر‌با‌عوامل‌بسیاری مرتبط‌است.‌هدف‌این‌مطالعه‌بررسی‌عوامل‌مؤثر‌در‌یادگیری‌مادامالعمر‌ در ‌محیطهای‌آموزشی است. روش‌پژوهش‌حاضر،‌مرور ‌نظاممند یکپارچه و ‌روش‌تحلیل‌یافتهها،‌ تحلیل‌محتوا ‌کیفی‌و ‌مبتنی‌بر ‌تحلیل -استنتاجی‌بود.‌‌برای دستیابی به ‌هدف‌مطالعه،‌مرور ‌منظم‌و‌ گستردة‌پیشینه پژوهشی انجام شد.‌بدین منظور‌پایگاههای اطالعاتی‌SID ،Magiran ،Noormags، Eric‌ ،Sage‌ ،Direct Science و Scholar Google جستجو ‌شد. ‌پس ‌از ‌خارج ‌کردن مقاالت‌ نامتناسب ‌باهدف ‌پژوهش، ‌مرور ‌کامل ‌روی ‌72 مقاله باقیمانده انجام ‌شد. در ‌مرحله ‌بعد ‌دادههای‌ گردآوریشده‌مورد‌تجزیهوتحلیل‌قرار‌گرفت. نتایج حاصل‌از‌مرور‌منظم‌پیشینه پژوهشی به استخراج 4 عامل کلی‌منجر شد. ‌یافتهها نشان داد عاملیت‌فردی، ‌آموزشی، ‌محیطی_فرهنگی‌و ‌خانوادگی‌در‌ یادگیری‌مادامالعمر‌نقش‌دارند. یافتههای‌این‌پژوهش‌میتواند راهکارهای‌مناسبی‌پیش‌روی‌متولیان‌ تعلیم‌و‌تربیت‌قرار‌دهد

Paper URL

tags: یادگیری مادام العمر، محیط های آموزشی، تعلیم و تربیت