تأثیر ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفهای آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

نویسندگانمحمد اکبری,محمد علی پور,مریم دلاور
نشریهمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
شماره صفحات۱۲۶-۱۳۵
شماره سریال۱۹
شماره مجلد۱۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مقدمه: اخلاق حرفهای به عنوان یک ضرورت در حرفهی پزشکی مطرح است و این موضوع میتواند در قالب ارتباط اساتید با سایر افراد برای دانشجویان شکلگیری و درونسازی شود. یکی از تعاملات مهم اساتید، ارتباط با بیمار است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفهای آنان در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۶ بودند که با استناد به جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی (بر اساس مقطع تحصیلی)، نمونهای به حجم ۱۵۱ نفر مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامههای محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. (R2=۰/۰۹ , p<۰/ نتایج: ارتباط اساتید با بیمار میتواند پیشبینی کننده اخلاق حرفهای دانشجویان در مؤلفههای آموزش و پژوهش ( ۰۱ باشد. (R2=۰/۰۴ , p<۰/ و ارتباط با همکار ( ۰۱ نتیجهگیری: با توجه به این که ارتباط اساتید با بیمار بر رشد اخلاق حرفهای دانشجویان پزشکی تأثیرگذار است و از طرفی تعاملات اساتید با سایر افراد یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در رشد اخلاق حرفهای دانشجویان است، بنابراین برنامهریزی جهت بهبود ارتباط اساتید با بیمار از طریق برگزاری کارگاههای توانمندسازی بسیار ضروری مینماید.

لینک ثابت مقاله

tags: اخلاق حرفهای، مهارتهای ارتباطی، بیمار، دانشجویان پزشکی، اساتید