مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مساله

Authorsپروانه شادمانی,فرهاد گریمی,منصور صالحی,محمدحسین سالاری فر
Journalخانواده و پژوهش
Page number۱۱-۲۶
Serial number۱۷
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی دانش‌آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله بوده است. به منظور دستیابی به این هدف، صد نفر از دانش‌آموزان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به طور انفرادی به سؤالهای پرسشنامه مصاحبه‌ای دانش‌فراشناختی حل مسأله پاسخ گفتند، سپس عملکرد آنان به طور انفرادی در حل مسأله آونگ بررسی شد و با توجه به عملکردشان در حل مسأله به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم شدند. برای مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی آنان از روش تحلیل واریانس دو عاملی اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. تحلیل واریانس برای اندازه‌گیری مکرر نشان ‌داد که اثر اصلی عامل A (توانایی حل مسأله) و اثر اصلی عامل B (دانش‌فراشناختی) معنادار است. معنادار بودن اثر اصلی عامل A نشان می‌دهد که میان دانش‌­آموزان قوی و ضعیف از نظر حل مسأله آونگ، تفاوت وجود دارد. معنادار بودن اثر اصلی عامل B، حاکی از آن است که میان طبقات دانش فراشناختی دانش‌­آموزان تفاوت وجود دارد. همچنین اثر تعاملی عاملهای A و B معنادار بود که نشان می‌دهد نیمرخ‌ دانش‌فراشناختی دو گروه قوی و ضعیف در حل مسأله متفاوت است. این یافته‌­ها نشان می‌­دهند که دانش‌­آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله، از سطوح متفاوت دانش فراشناختی برخوردارند و دانش فراشناختی، نقشی اساسی در توانایی حل مسأله دارد.

Paper URL

tags: دانش‌فراشناختی، دانش‌آموزان قوی و ضعیف، حل مسأله آونگ