نویسندگان | مهتاب ناصح |
---|---|
همایش | اولین همایش بین المللی ورزش و توسعه پایدار |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۰-۲۳ |
محل برگزاری همایش | سنندج |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
زمینه و هدف: توسعه پایدار ارزش مثبتی است که کامیابی در اینده را تضمین می کند. با توجه به اهمیت برنامه ریزی جهت دستیابی به توسعه پایدار در سازمان ها از یک سو و از سوی دیگر اهمیت روز افزون ورزش به عنوان ابزاری جهت تحقق توسعه پایدار در جامعه، این پژوهش با هدف تحلیل فرایندهای مؤثر بر توسعه پایدار در سیستم ورزش انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نظر نوع هدف، توصیفی و از نظر نوع راهبرد، پژوهشی کیفی است که در آن از شیوه نظریه داده بنیاد برای تحلیل داده ها استفاده شده است. به منظور جمع¬آوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را صاحب ¬نظران، خبرگان و کارشناسان در زمینه ورزش تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند آغاز شد و براساس شیوه نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت. یافتهها:. یافته های این پژوهش چهار مقوله اصلی مشتمل بر: 1- توجه به ورزش آموزشی-تربیتی و آموزش ورزش در مدارس و مهدکودک ها 2- تدوین برنامه جامع هماهنگ کننده سازمان ها و وزارتخانه ها 3- تدوین طرح های بلند مدت الزام آور در سطوح بالای کشور در زمینه توسعه ورزش و 4- نظارت و کنترل مؤثر و کارامد را به عنوان مهمترین فرایندهای مؤثر بر توسعه پایدار درسیستم ورزش، شناسایی و معرفی نمود. نتیجهگیری: به نظر می رسد رویکردهای جاری برنامه آموزشی تربیت بدنی نیاز به بازنگری دارد بطوریکه این برنامه قادر باشد در دوران مدرسه دانش آموزان را درگیر فعالیت های جسمانی نماید و از طرفی این علوم و مهارتهای حرکتی در دوران پس از مدرسه نیز کاربرد داشته باشد. چنانچه این تغییر رویکرد در یک برنامه جامع و طولانی مدت در سطوح بالای کشور تدوین گردد و سیاست های کنترلی مناسب به منظور تحقق اهداف برنامه تدوین و اجرا گردد می توان به توسعه پایدار در ورزش و حتی توسعه اجتماعی از طریق ورزش دست یافت.
کلیدواژهها: توسعه پایدار، سیستم ورزش کشور، نظریه توسعه ورزش، نظریه داده بنیاد