Authors | محدثه مایانی,محمدباقر آخوندی |
---|---|
Journal | مطالعات امنیت اجتماعی |
Page number | ۸۹-۱۱۴ |
Serial number | ۱۲ |
Volume number | ۶۵ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 20، بهار 0011عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤ ر بر احسا امنیت اجتماعی(مورد مطالعه: شهرستا دامغا )محدثه مایانی3، محمد باقر آخوندی7تاریخ دریافت: 8/33/44از صفحه ۱1تا 998تاریخ پذیرش: 37/7/3833چکیدههدف و زمینه:پژوهشحاضر باهدف سنجش عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر احساس امنیت اجتماعیشهروندان دامغانی، به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی، کنترل اجتماعی، نشاط اجتماعی بهعنوان متغیرهای اجتماعی و دینداری و مصرف رسانهای بهعنوان متغیرهای فرهنگی واحساس امنیت اجتماعی بهعنوان متغیر وابسته پرداخته است.روشتحقیق:رویکرد روششناختی پژوهش حاضر، روش کمی از نوع پیمایش است. جامعه آماری را کلیه شهروندان 34سال به بالای شهرستان دامغان تشکیل میدهندکه بر اساس نرمافزار اس پی اس اس سمپل پاور1تعداد 113نفر از شهروندان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. شیوه نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای و تصادفی میباشد. همچنین دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته جمعآوریشده است.یافتهها:با توجه به نتایج پژوهش، ضریب تعیین تحلیل رگرسیون متغیرهای مستقل 17% میباشد. نتایجتحلیل مسیر متغیرهای مستقل نشان میدهد که مهمترین متغیرهای مستقل در تبیین احساس امنیت، به ترتیب مصرف رسانهای، دینداری و سرمایه اجتماعی میباشند. کمترین تأثیر را متغیرهای نشاط اجتماعی و کنترل اجتماعی در تبیین احساس امنیت داشتهاند. متغیرهای مستقل مصرف رسانهای، دینداری، نشاط اجتماعی بر احساس امنیت اجتماعی تأثیر مثبت داشته، همچنین متغیرهای مستقل سرمایه اجتماعی و کنترل اجتماعی تأثیر منفی داشته و تغییر آنها تأثیرات معکوسی بر تغییر احساس امنیت دارند.نتیوهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان با بسطو گسترش کنترل اجتماعی بهوسیله پلیس جامعهمحور و ایجاد ارتباط با شهروندان و مشارکت ایشان و همچنین ارتقای سطح نشاط اجتماعی، احساس امنیت اجتماعی را افزایش داد
tags: احساس امنیت، نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دینداری، مصرف رسانه ای