نفوذ اجتماعی در تفاسیر قرآن (از طریق عطف توجه مخاطب به تفکر و اندیشه)

نویسندگانمحمدباقر آخوندی
نشریهاسلام و علوم اجتماعی
شماره صفحات۷-۳۳
شماره سریال۴
شماره مجلد۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۳
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

چکیده هدف: این مقاله به دنبال بررسی نفوذ اجتماعی از طرق عقلی و استدلالی در تفاسیر قرآن است. روش: این مهم از طریق تحلیل محتوای کیفی تفاسیر قرآن، کدگذاری و طبقه‌بندی مفاهیم بدست آمده، ممکن شده است. یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد، می‌توان طی چند مرحله، با ارجاع مخاطب به عقل و خرد خودش، در او نفوذ و زمینه تغییر نگرش و عقاید را فراهم کرد. نتیجه: با عطف توجه مخاطب به تفکر از طریق استدلال یک‌جانبه، استدلال دو جانبه، تأکید بر نقاط ضعف و سست عقاید و باورها، طرح سؤال در برابر عقاید و باورهای سست و الغای شبهه همراه با پیام ارائه شده، می‌توان نفوذ اجتماعی را تسهیل کرد.

لینک ثابت مقاله

tags: نفوذ اجتماعی تفاسیر تفکر استدلال