نویسندگان | زهرا علیزاده بیرجندی,مجید مدیحی |
---|---|
همایش | دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۷ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
باتوجه به اهمیت و جایگاه فرهنگ در توسعه پایدار و پذیرش آن، به عنوان یک رکن اصلی توسعه یکی از اولویت ها در برنامه های راهبردی آموزش عالی، ارتقای مولفه های فرهنگ دانشگاهی است. عوامل متعددی در ارتقای فرهنگ دانشگاهی دخیلاند. مقاله پیشرو، بادر نظر داشتن رسالت و اهداف راهبردی دانشگاههای نسل سوم می کوشد از طریق تبیین کارکردهای تفکر انتقادی، تاثیر این تفکر را در ارتقای فرهنگ دانشگاهی نشان دهد. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و با اتکا به شواهدی از تاریخ فلسفه علم و تاریخ ایران انجام گرفته است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان میدهد که کاربست تفکر انتقادی در برنامه های آموزشی و تربیتی دانشجویان منجر به خلق نظاممند و متفکرانه ایده ها و درک جدیدی از ارزشها خواهد شد که برایند آن حرکت به سمت توسعه فرهنگی خواهد بود.
کلید واژه ها: تفکر انتقادی، فرهنگ دانشگاهی، خلاقیت