اثر جت و زبری نیم استوانه¬ای بر مشخصات پرش هیدرولیکی

نویسندگانمهدی دستورانی,بنفشه اسلام منش,یوسف رمضانی
نشریهآبیاری و زهکشی ایران
شماره صفحات۸۴۲-۸۵۳
شماره سریال۱۵
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پژوهش حاضر جهت بررسی هم زمان اثر جت آزاد مستطیلی و زبری نیم استوانه¬ای بر مشخصات پرش هیدرولیکی انجام گرفته است. این پژوهش داخل یک فلوم به شکل یک کانال مستطیلی به طول ۱۰ متر و عرض ۳۰ سانتیمتر انجام گرفت. سپس جت با دبی¬های 2، 5/2، 2/3 لیتر بر ثانیه با زاویه حداکثر اثر جابه¬جایی ابتدای پرش و زاویه بدون تغییر ابتدای پرش به انتهای پرش هیدرولیکی وارد گردید.نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که در زاویه مشخصی از برخورد جت به پرش هیدرولیکی هیچ گونه جابه¬جایی در پرش ایجاد نمی¬شود که این زاویه را به عنوان زاویه بی¬اثر نامگذاری شد و با افزایش زاویه جت پرش به سمت بالا دست حرکت می¬کند و از یک زاویه به بعد پرش هیچ گونه حرکتی به سمت بالا دست ندارد که این زاویه به عنوان زاویه حداکثر جابجایی نامگذاری گردید تغییر در زاویه و دبی جت موجب کاهش یا افزایش، طول پرش، عمق ثانویه افت انرژی نسبی و نیروی تنش برشی بستر می¬گردد استفاده از جت با حداکثر زاویه 145درجه، دبی2/3 لیتر بر ثانیه و کمترین عدد فرود (64/6) جریان و زبری نیم استوانه¬ای کاهش تا حدود 3/32 درصدی نسبت عمق ثانویه به حالت بدون جت و بستر صاف گردید. به کارگیری جت با زاویه 127 (زاویه بی اثر) درجه، حداکثر عدد فرود (64/9) جریان و زبری نیم استوانه¬ای موجب کاهش تا 12/0 درصد نسبت به حالت بدون جت و بستر صاف می¬باشد. بیشترین میزان کاهش طول پرش (7/34) درصد زمانی رخ می¬دهد که از جت با زاویه حداکثر و دبی2/3 لیتربرثانیه و در شرایط کمترین عدد فرود (64/6) جریان و بیشترین افزایش درحالت زاویه 70 درجه، حداکثر دبی جت و حداکثر عدد فرود در بستر صاف 16/8 درصد می¬باشد.

لینک ثابت مقاله

tags: جت آزاد مستطیلی، زبری نیم استوانه¬ای، طول پرش